ДА је једна од перјаница "Дајмлера", моћни камион " мерцедес актрос" нешто посебно, наглашава и рекламни слоган који прати промоцију овог возила - "Truck you can trast!" ("Камион коме можете веровати").

Да је то истина уверили смо се на првој тест вожњи "мерцедес актроса" у Шпанији, где је екипа "Новости", захваљујући београдској компанији "Стар импорт", увознику, дистрибутеру и сервисеру возила из програма "Мерцедеса" ("Дајмлера") имала прилику да се са још око 200 новинара из 30 земаља света, упозна са карактеристикама грдосије од 18 тона.

После серије предавања, теоретског упознавања у "Сиђесу", туристичком бисеру овог дела Шпаније, удаљеног 30-так километара од Барселоне, кренули смо и на тест вожњу дугу око 140 км, до писте, тренажног центра "Паркмотор де Кастиљоли" где је одржана завршна презентација "актроса".


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - „Мерцедес” ускоро и без возача

Организатор је добро испланирао руту. Око две трећине пута "актрос" је јездио ауто-путем, јер камиони овог ранга су скоро 90 одсто свог радног века на оваквој врсти пута. Преостали део тест деонице водио је ужим путевима, кроз неколико мањих места да би се уверили и у способност "тешке категорије" да се избори са ужим, завојиим путевима, малим кружним токовима...

"Актрос је камион тегљач који рекосмо, има 18 тона (без приколице, терета). Модеран је, леп, атрактиван. Одмах, на први поглед, се уочава да нема ретровизоре! Уместо великих бочних огледала, ту су камере ("MirrorCam")! Занимљиво је да су оне сада стандардна опрема, а да ако неко инсистира (мада нам није јасно зашто би то неко уопште тражио) може и да добије камион са ретровизорима али уз доплату!

Улазак у пространу кабину је лак. А унутра празник за све који морају сате и сате, стотине и стотине километара да превезу " у цугу".

Седиште возача ергономски беспрекорно обликовано, удобније од најбоље фотеље, лако прилагодљиво стасу возача. Управљач са обручем пресвученим кожом и командама бројних система, такође је веома лако прилагодити потребама срећника коме је ово радно место.


Традиционалне комадне табле више нема. Ту су два велика тач скрин екрана од 12 и 15 инча, али и два екрана ( на предњим стубовима кабине) од 18 инча на којима се види све оно што камере (уместо ретровизора) виде. Има ту и нешто дугмића (кажу намењено пре свега старијим возачима који баш и не воле тач скрин екране или док се не навикну).

Сувозачево седиште је такође максимално удобно, функционално и омогућује "ко-драјверу", да обавља "свој део посла".

ТЕХНИЧКИ ПОДАЦИ ВОЗИЛА НА ТЕСТУ * мотор: OM471
* број цилиндара: 6,
у линији
* радна запремина: 12.800 ццм
* максимална снага: 530 КС
* трансмисија: "Mercedes PowerShift 3, Transmission G 281-12/14.93-1.0"
* пнеуматици
1.осовина:385/55 r 22,5, TL Eco (Highway)
2. осовина: 315/70 R 22,5, TL Eco (Traction/M+S)
* маса камиона: 18.000 кг
* максималан терет: 120 т.
Иза возача се обично налази лежај, али ће "мерцедес" испунити и сваки други захтев купца. Ми смо на пример имали удобну клупу за три особе, што нам је још више појачавало утисак да се налазимо у путничком возилу високе класе ("мерцедес е-клас" на пример) али, да одмах нагласимо: Ако се у лимузини осећате "краљевски", у седишту "актроса" које вам омогућује већу прегледност осећате се "боговски"!

Пре уласка у кабину, уз помоћ кључа, једноставно проверите да ли су све светлосне групе, сви системи исправни, функционални. И то је у суштини улога кључа којег затим ставите у џеп јер возикло стартујете притиском на дугме. Паркирна кочница је електронска, једноствано се користи, мењач (аутоматски наравно) само ставите у положај за вожњу и то је то.

Осетите да се разиграла моћна ергела под хаубом ( од 480 до 630 КС ), на тренутак је и зачујете, али даље током вожње, захваљујући сјајној изолацији кабине, чујете само шум точкова и ветра...

Ми смо, у нашем камиончету, имали 530 КС и прикачену приколицу - укупно око 18,5 метара дужине.

Нови "актрос" је перјаница камионског сектора "Мерцедеса". намењеог за такозване "long-distance haulage" - дуге деонице. Како са поносом истичу у овој моћној компанији, многе иновације, техничка решења, достигнута су у сарадњи са власницима ,возачима... Жеља је била да се још више побољша безбедност, подигне ниво економичности, смање емисије штетних гасова, повећа употребљивост.

Развијен је нов систем, још софистициранији, полуаутономне вожње и то при свим брзинама. Нова "активна драјв-асистенција". Систем камера (уместо ретровизора) је толико користан у вожњи да је то просто невероватно.


"Active Drive Assist" систем који возило држи између две линије коловоза (могуће је да возач затражи пет одсто одступање лево или десно од средине траке уколико процени да постоји потреба за тим), чак и уколико возач нежељено окрене волан и изађе из траке систем ће сам вратити "обруч упрваљача". Наравно, возило држи и задато растојање од возила испред, само кочи и убрзава ( до максималне дозвољене, односно оптималне брзине). Први пут у серијски произведеном камиону је неко уградио такозвани други степен полуаутономне вожње, што представља огроман корак ка потпуно аутоматској вожњи (Ми смо убеђени да би "Мерцедес", колико сутра, могао да на тржиште пласира и потпуно аутоматизован камион али законски прописи су у Европи јасни - до 2021. свако возило мора да има возача), али и омогућава возачу да са што мање напора, реклаксиран, управља овим гигантом на точковима.

Зашто је систем камера уместо ретровизора, толико унапредио вожњу? Најважније је да је донео невероватан напредак када је безбедност у питању. Нема "мртвог угла", дакле избегнете су бројне нежељене ситуације (а ститистика показује да је непрегледност један од највећих узрока незгода камиона). Возилом се много лакше управља. Није занемарљива ни чињеница да је аеродинамика знатно боља, а то је сасвим сигурно допринело и једним значајнијим делом, смањењу потрошње нове герерације "актроса" у односу на претходника од око пет одсто!


Две камере, постављене на месту ретроизора пројектују на два 18-инчна екрана у кабини. Возач увек види сваки крај приколице. При томе на екрану се, када треба, аутоматски показују линије које дају прецизну удаљеност од препреке, наилазећег возила и слично. Наравно, нису само ове две камере, које су лако уочљиве, цео систем. Ту су и бројне друге бочне камере,а све заједно омогућују возилу да уочи на време, на пример, пешака или бициклисту, који изненада бану испред и да (најмање) 18 тона на точковима зауставе, укопају у месту! У камерама су уграђени и грејачи па тако и велики мразеви, снег, не могу да ометају рад.

Један од знатно унапређених система је и "Active Brake Assist", нова генерација "активног асистирања приликом кочења". Помаже бољој реакцији возача јер има нови систем радара и камера који се непрекидно усавршава од 2016. Иако истичу у "Мерцедесу" да је и "даље сва одговорност на возачу", јасно је да је камион сасвим способан да сам, уколико возач не реагује, максимално брзо закочи.

Та одговорност возача се потенцира и "захтевом" возила које када возач склони руке са волана (наравно преузима улогу и само вози), такво "понашање" толерише око 15 секунди. Онда га звучно и светлосно упозори да се "прихвати волана". Уколико се возач оглуши о прво упозорење, уследиће друго, а затим (нисмо то испробали у пракси) ће возило стати на безбедном месту...

Још један од система са којима смо се први пут сусрели у току вожње је и нови " Predictive Powertrain Control" (ППЦ). Овај систем једноставно контролише снагу мотора, предвиђајући ( а то ради беспрекорно) колико му снаге треба за савлађивање деонице испред. Ефикасност се најлакше уочава на узбрдицама, низбрдицама, прласком кроз кривине... Уз "круз контролу", контролу трансмисије ППЦ систем штеди гориво аутоматски.

Посебан доживљај смо имали када је ППЦ систем био подешен на вожњу ван ауто-пута. Тада буквално возач може да склони ноге са папучица педала гаса и кочнице и да само контролише волан. Све остало ради возило. Оптимална брзина, оптимална потрошња.

Нови мултимедијални кокпит пружа возачу све неопходне податке. Наравно, омогућено је повезивање са анрдоид, епл уређајума, паметним смартфонима. Лако и једноставно се комуницира, телефонира, управља командама климе, аудио система, навигацијом.


БРОЈКЕ * 1996. произведен први "актрос"
* 1,2 милиона "актроса" продато до сад
* 60 иновација је у новом моделу
* 10.300 радника ради фабрици у Вирту

Ту је и систем који у сваком тренутуку омогућује власнику возила, компанији, да зна тачан положај и статус камиона. Чак и у случају квара да повеже возило са најближим сервисом који ће максимално брзо отклонити проблем. Јер, камион када стоји не доноси новац. Просто и једноставно речено - то је суштина " Mercedes-Benz Uptime" решења.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - КАМИОН ЗА СВЕ ЗАДАТКЕ: Мерцедесов “арокс” у каменолому показао шта може

Овај камион импресионира у сваком погледу. Почевши од тога да уме да чита саобраћајне знакове, до тога да када улазите у тунел, не само што аутоматски упали светла већ и затвори све вентилационе отворе који доводе ваздух споља и "рециклира" за то време ваздух из кабине...

Почетна цена је око 100.000 евра, али она наравно, варира од врсте конфигурације и посебних жеља купаца.

"Актрос" се прави у највећој Мерцедесовој фабрици камиона у Вирту, на Рајни.