БЕЗ сумње, један од најпопуларнијих СУВ возила, не само на српском већ и на европском тржишту, велики адут јужнокорејског гиганта "Кије" , бестселер "спортиџ" недавно је доживео премијеру модела за 2019- годину,а да је и ова верзија пун погодак, потврђује и чињеница да су на недавно завршеном салону аутомобила у Београду, продавци "Кије" задовољано трљали руке јер се око стотинак купаца одлучило за "кију спортиџ".

Прочитајте још: НЕСЕБИЧАН ПОТЕЗ ТОЈОТЕ: Бесплатно 24.000 патената

Захваљујући "Кији Србија" тест екипа "Новости" имала је прилику да на седмодневном тесту испроба возило које по својим особинама спада у сам врх у класи.

На нашем скенеру нашла се верзија са +дизел мотором 1,6 ЦРДИ са 136 "коњских снага" , погоном на свим точковима и пакетом опреме "фреш".

Прича о "кији спортиџу" траје већ 26 година. Прва генерација је представљена 1993. године и поједини примерци се и дан-данас могу видети на нашим улицама. Друга генерација је представљена 2004. године. То је почетак сарадње "Кије" и "Хјундаија" који је у суштини и резултирао бржим продором на тржиште.

Прочитајте још: "Рено клио" хит сајма

Већ 2010. године представљена је трећа генерација "спортиџа" који је постао "Европљанин" јер је производња покренута у Словачкој. "Кија" је у Жилини отворила погон (дизајнерски центар је у Немачкој) који је почео да прави возила која су више по укусу европских купаца. То се показало као пун погодак па се дешавало да се уводе додатне смене у фабрици како би се задовољила тражња.


Четврта генерација "спортиџа" угледала је светлост дана 2015. на салону аутомобила у Франкфурту, да би смо, и ми, пре само пар месеци имали званичну премијеру модела за 2019. годину у Србији.

Јасно је да се ради о такозваној рестилизацији, популарно названој "фејслифтинг". Руку на срце, није много тога измењено када је реч о спољашњем изгледу возила. Зато су знатно измењена моторизација и уведени су нови системи асистенције, технологије које безбедност подижу на још виши ниво.

Нешто је остало и сасвим исто - "Кијина" седмогодишња гаранција.

"Кијини" магови кажу да нови "спортиџ" мора да задовољи четири основна критеријума да би освојио срца купаца.

То су атрактивност, динамичност, мора да буде "паметан" и практичан.

Да би био атрактивнији нови модел је добио потпуно нови браник, измењена је и проширена маска мотора, измењени су и ЛЕД фарови. И најзад, светлосне групе су претрпеле највеће измене. Заштитни одбојници су масивнији. Ту је и потпуно нова палета алуминијумских точкова. Наплатци су у величинама од 16 до 19 инча и сви су потпуно нови и оригинани. Има доста никлованих делова, а на задњој страни упадљиве су две хромиране цеви издувног система.

Уз постојећих пет "спортиџ" је добио још пет сасвим нових боја, а планирано је и да се до краја године у понуди нађе и "наранџаста" коју смо виђали на неким ранијим коделима "Кије".

Унутрашњост возила је такође претрпела мање измене. Промењен је обруч волана и по облику и по средишњем делу. Код ГТ лајн верзија обруч управљача је засечен са доње стране да би се добило што више "спортских" карактеристика. Измењена је и инсрумент табла. Ту је нови осмоинчни мултримедијални екран без ивица као на ранијем моделу па је сада потпуно раван, уклопљен са комадном таблом.

Када оцењујемо динамику треба почети са податком да је "Кија" свој теренац са 2.0-лиатрским ЦРДИ мотором опремила и са такозваним лаким хибридним системом. Ту је 48 - волтна батерија и електромотор снаге 12 киловата који помаже раду дизел мотора код стартовања (стартује се на електропогон па нема непријатних и бучних вибрација диозелаша), али и код успона или преласка преко захтевнијих терена када се електро-мотор аутоматски укључује и припомаже рад дизел мотора и то тако што даје већи обртни момент.

Приликом такозваног "крстарења" мотор са унутаршњим сагоревањем пуни батерију, као и приликом кочења и и на низбрдици. По граду, у режиму старт-стоп ствар у руке преузима електромотор. Лаки хибридни систем у поређењу са класичним хибридима има предност јер нема тешких батерија. Јасно "домет" само на струју је мањи...


Да би "спортиџ" добио и популарни епитет "смарт" уграђени су бројни системи асистенције возачу који ем олакшавају вожњу ем знатно доприносе безбедности путника у возилу.

Без ових "гаџета" модерни возачи тешко да ће и да привире у аутомобил. Зато им је важно и да имају бежично пуњење мобилних телефона (смартфона). "Спортиџ" има и ову могућност. Једноставно ставите смартфон на за то предвиђено место и мобилни се аутоматски пуни.


Ту је и нови систем "за спречавање налета". Једноставно "спортиџ" је опремљен радаром и камерама и уочава пешаке, друга возила испред и спреман је да у случају да возач не раагује сам заустави возило.

Ту је и радарски темпомат. Он увек одржава жељено растојање од возила испред. Подесите га на пример на 130 км на час на ауто-путу. Ако возило испред вас нагло закочи и ваш "спортиџ“ ће урадити то исто. Ако се возило испред заустави, стаћете и ви. Када возило испред крене, убрза "радарски темпомат" ће се побринути да и ви убрзате, али само до максималне жељене брзине.

При томе ту је и систем који спречава возило да нежељено напусти

коловозну траку. Упозориће вас и звучним сигналом, мало ће протрести и обруч управљача а ако возач не реагује, сам ће "окренути волан где треба". "Спортиџ" ће возача и звучно и визуелно упозорити на возила која долазе из такозваног "мртвог угла".

Почетна цена овог модела за 2019. годину, на протеклом сајму аутомобила је била 16.990 евра. Да не би било забуне око цена, најбоље је да се обратите најближем Кијином дилеру.

С обзиром на наше навике није искључено да "акцијске, сајамске цене" трају и знатно дуже након завршетка сајма.

ТЕХНИЧКЕ СПЕЦИФИКАЦИЈЕ

ДУЖИНА:4.485 мм

ШИРИНА:1.855 мм

ВИСИНА:1.645 мм

МЕЂУОСОВИНСКО РАСТОЈАЊЕ:4.485 мм

ПРЕПУСТ НАПРЕД:905 мм

ПРЕПУСТ ПОЗАДИ:910 мм

МОТОР НА ТЕСТУ:1,6 ЦРДИ

ПОГОН :4Х4

РАДНА ЗАПРЕМИНА:1.598 ццм

МАКСИМАЛНА СНАГА:136 КС

МАКСИМАЛНА БРЗИНА:180 км/ч

УБРЗАЊЕ 0-100 км/ч:9,5 сек.

ПОТРОШЊА: Лит./км

ГРАД:5,4

ВАН ГРАДА:4,9

КОМБИНОВАНО:5,1

ЕМИСИЈА ЦО2:132 гр./км

ПРТЉАЖНИК:491 лит.

ПРТЉАЖНИК СА ПРЕКЛОПЉЕНИМ СЕДИШТИМА:1.480 лит.

РЕЗЕРВОАР:62 лит.

МАСА:1.652 кг