У СРБИЈИ је у првих девет месеци ове године увезено и регистрованио 104.512 половних аутомобила, док је истовремено продато 23.327 нових возила!

- Подаци су и даље поражавајући - каже, за "Новости", генерални секретар Српске асоцијације увозника нових аутомобила и делова Бобан Николић. - Да се одмах разумемо, нико није против увоза коришћених возила али јесте против увоза "кршева", отпада којег се земље Запада решавају.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:
Грађани Србије возе аутомобиле старе у просеку 15 година

Николић ову тврдњу илуструје и подацима о еко-нормама мотора који показују и време производње возила. Те цифре су разочаравајуће, поготово када се зна да смо за увоз половњака "искеширали" више од 300 милиона евра!

- Увезено је 54.825 возила са "евро 3" моторима, старих између 13 и 18 година - каже Николић. То сасвим сигурно неће подмладити наш, ионако прастари возни парк, а знатно ће утицати и на лошију безбедност на путевима. При томе су ова возила велики потрошачи и још већи загађивачи.

Увезено је и 30.814 возила старости између девет и 13 година, 15.778 старих између пет и девет година, и свега 3.095 старих до три године.

Подаци које је Светска здравствена организација крајем прошле године саопштила, и по којима у Србији годишње превремено умре око 5.400 људи од последица аеро-загађења, чини се да никог претерано не узбуђују.

Србија је и даље једна од ретких земаља у којима нема субвенција за куповину ни електричних ни хибридних возила, баш као што нема ни пооштравања услова за увоз половних возила најављених на пролећном Сајму аутомобила у Београду.

- Јасно је да велика већина возача нема новца за нов аутомобил али мора се увести ред приликом увоза половних - каже Драган Шкрњић из "Еко ауто-клуба Србија" - Мора се пореском политиком отежати увоз возила која више загађују, а стимулисати увоз "зеленијих".


Велика већина тих возила не само да не испуњава еко-норме, нема катализаторе за гасове, већ нема ни ваздушне јастуке, завесе, АБС систем за кочење. Километража је, често, враћана, а какви су делови уграђивани приликом одржавања се открије тек приликом тежег квара или несреће.

Многе државе су ранијих година проблем са старим возним парком решиле увођењем система "старо за ново". Код нас су га спроводиле само поједине ауто-куће, а држава чак није хтела ни да се одрекне пореза на разлику у цени старог и новог возила.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:
Стара кола остају без мајстора

СКУШТИНСКА ИНИЦИЈАТИВА

У СКУПШТИНИ Србије је покренута иницијатива за субвенционисање електричних и хибридних возила. Предлог се односи, пре свега, на све оне којима је то основно средство рада (таксисте и рентакар) и за инвалиде као средство превоза. Приликом куповине оваквих возила, они би држави платили све дажбине, ПДВ, царину, а онда остварили субвенцију. Овим се постиже буџетска неутралност и не нарушава се буџетски систем.