За обнову возног парка треба нам 125 година!

П. Ж.

17. 08. 2016. у 18:45

Колика је старост аутомобила у Србији и колико нам треба да стигнемо просек ЕУ

За обнову возног парка треба нам 125 година!

ПРИ садашњем нивоу продаје нових аутомобила у Србији, који се креће око 20.000 јединица, рачунајући да нам је укупни возни парк негде око 2,5 милиона возила, рачуница је јасна: за обнову би нам, теоретски наравно, требало скоро 125 година!

- Наш просечни возни парк је стар између 16 и 17 година - каже за "Новости" Драган Шкрњић, аналитичар аутомобилског тржишта у Србији. - Јасно је да проста математика, замене од око 20.000 возила годишње не би пуно помогла јер бисмо за 15 година опет имали кршеве на друмовима.

Он сматра да би било оптимално повећати продају на ниво од око 100.000 возила годишње (Словенија са два и по пута мање становника купује 65.000 возила) али би требало ограничити увоз половних аутомобила на она старости пет-седам година, што би брже подмладило наш возни парк.

Просечна старост у региону је баш као и степен развијености привреда веома шаренолик. Најстарији возни парк имају Срби и становници БиХ са око 17 година.

Просечна старост аутомобила у Црној Гори је 2013. била 14 година а сада се процењује да је за непуне три године тај просек смањен на око 11 година.

У Албанији старост возила је око 10 година. Просек старости возила у Хрватској у 2015. био је 12,1 година али је занимљиво да је 2007. дакле пре избијања економске кризе био 9,95 година. Ипак, у првих шест месеци су купили више од 26.000 нових возила (раст од 22 одсто у односу на исти период лане), па се поново брзо приближавају европском просеку од око осам година.

Аутомобили у Македонији су у просеку нешто старији од 11 година. Немци возе возила стара отприлике 7,1 годину као и Французи, Италијани 6,5, а Британци 6,1 годину. Просечна старост у 15 највећих тржишта ЕУ је око осам година. С тим што је трећина возила старија од 10, трећина је стара од пет до 10 година и трећина је млађа од пет година!

УВОЗИМО ОТПАД

ПРОФЕСОР др Милан Вујанић са Саобраћајног факултета каже да учешће технички неисправних возила у удесима у Србији износи око три одсто.

- Ипак, како наша возила немају АБС, као и бројне системе помоћи возачу које имају модерни аутомобили, возачи су сувише оптерећени - каже професор Вујанић - и то изазива кардиналне грешке. Ми увозимо аутомобилски отпад из Европе. Не само возила, него и гуме које у атмосферу емитују огроман број штетних честица.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (8)

Неко из масе

17.08.2016. 20:12

За сваки увезени аутомобил, треба повлачити стари. За сваки увезени камион, повлачити стари. Исто да важи за увезене аутобусе. Албанија није неки пример. У Албанији може да се сретне и понеки Ферари на сеоским друмовима - паркиран крај пласта сена. Питање је колико је легалних аутомобила у Албанији.

Mikele

17.08.2016. 21:52

Чим се повећа стандард подмладиће се и возни парк. Није то нека памет, просто је. Док 90 % грађана једва саставља крај са крајем, све ће остати на пустим жељама.

dordevic

17.08.2016. 22:15

Price da su novi automobili bolji su besmislene. To izmisljaju proizvodjeci da bi namlatili pare. Bilo bi bolje da se liberalizuje uvoz automobila, a ne samo da tajkuni to odredjuju i na tome zaradjuju. Ljudi bi kupovinom i odrzavanjem jftinog starog automobila iz inostranstva, sebi omogucili znatno poboljsanje ostalih aspekata zivotnog standarda. Vazduh najvise zagadjuju automobili koji najvise trose, dakle veliki i luksuzni novi automobili. Kamo srece da se njihov uvoz zabrani.

Tako je!

19.08.2016. 22:57

@dordevic - Nemci, francuzi englezi holanđani, šveđani i drugi su iz neke druge priče i kupuju nove automobile. stvarno čudnog sveta ima kada nasedaju na proizvođačke priče da su nova vozila sa garancijom od 3 - 7 godina bolja od polovnih, koja su prešla oko 100 - 200 000 km. Šta reći- danas nov automobil, a sutra će već neko hteti da kupi nove gaće! a svi znamo da se to samo okrene

Pitalica

18.08.2016. 04:37

"...ali bi trebalo ograničiti uvoz polovnih automobila na ona starosti pet-sedam godina, što bi brže podmladilo naš vozni park." - nevidjena glupost! Ko ima za novo taj ne uvozi polovno, ko nema taj ni posle zabrane nece imati! Podmladicemo, statisticki, jer ce da se vozi 300000 automobila umesto 2.5 miliona (naravno polovina je drzavna)

Zoran Kragujevac

20.08.2016. 13:45

nemojte mesati babe i zabe.slovenija ima prosek plate od oko 800.evra i nije problem odvojiti 300 za ratu za nov auto,mada postoji zackoljica da mora da ti ostane 600.evra za zivot.zato kada u srbiji bude plata najniza oko 500.evra,sigurno ce se itekako kupovati novi auti.pozdrav iz slovenije.

zaliv.co

21.08.2016. 00:51

Drzava dozvoljava da se uvozi djubre, vecina uvezenih automobila su havarisana vozila i ne tako retko tesko havarisana koja su posle ovde u nekim podrumima prepravljana i lickana da spolja izgledaju ok a iznutra to je uzas te posle 4-5god krene da trune pa vidite sta ste kupili ali tad je kasno. Ljudi koji kupuju polovnjake sami treba da idu u Nemacku i da tamo uzimaju ali samo od automobilskih kuca koje daju garanciju...

Nauta Brodic

19.10.2016. 17:10

A politicari su smislili da se registracija placa po vrednosti vozila. Znaci ljudi ce biti stimulisani da voze starija vozila.