Нема јефтиније вожње него на метан!

П. Живковић

21. 02. 2015. у 14:47

Тренутно од укупног броја произведених возила у Крагујевцу скоро 30 одсто чине возила с погоном на ЛПГ или ЦНГ горива. У сегменту алтернативних горива, метански мотори су најпогоднији технолошки избор

Нема јефтиније вожње него на метан!

Фото: Н. Фифић

КОМПАНИЈА “Фијат аутомобили Србија” недавно је организовала промотивну вожњу за специјализоване новинаре од Београда до Крагујевца, с посетом фабрици за производњу модела “фијат 500Л” с погоном на метан (ЦНГ).

Мало је познато да метан који је Алесандро Волта открио још 1776. “Фијат” у своја возила уграђује веома дуго. Још пре Другог светског рата, као једно од решења за несташицу бензина и дизела, “Фијат” је понудио ЦНГ.

Модерно доба у коме је почело масовније коришћење метана као алтернативног горива почело је 1997, с појавом “фијат марее”, а следеће године појавила се “мултипла”, па 2006. “панда”, 2010. “добло” и крајем 2013. “500 Л” на метан.

- Тренутно од укупног броја произведених возила у Крагујевцу скоро 30 одсто чине возила с погоном на ЛПГ или ЦНГ горива - каже Умберто Јанучели, комерцијални дирекор ФАС-а. - У сегменту алтернативних горива, метански мотори су најпогоднији технолошки избор и емитују 23 одсто CО2 мање у поређењу с бензинским моторима. Стога метан представља најчистије гориво које је доступно, а уједно је и извор обновљиве енергије захваљујући развоју биометана.

Почев од 1997. године па до данас “Фиjат групација” продала је више од 600.000 возила с алтернативним горивом, укључујући и лака комерцијална возила.

Возило које смо ми имали на тест вожњи опремљено је ЦНГ уређајем који се уграђује у фабрици у Крагујевцу у склопу линије монтаже по строгим безбедносним критеријумима и с неколико фаза тестирања. Уграђују се два резервоара, од 66 и 18 литара, која су додатно заштићена од евентуалних удара. Аутономија возила је око 300 километара на метан.

Аутомобил стартује на бензин, а одмах затим се аутоматски пребацује на метан. Уколико нестане метана, поново аутоматски прелази на коришћење бензина. За разлику од неких других возила, у “фијату 500Л” је сачуван и оригинални бензински резервоар од око 50 литара, па је аутономија овог возила заиста сјајна.

Мотор под хаубом је многонаграђивани 0,9-литарски “мулти-ер” са два цилиндра, који уз помоћ турбокомпресора развија 80 КС, при 5.500 обртаја у минути, уз максималну вредност обртног момента која износи најмање 140 Нм при 2.500 обртаја у минути. На конкретном примеру модела “500Л” “0.9 твин-ер” има CО2 емисију од 105 г/км у комбинованом циклусу.

Цена овог возила у промотивном периоду износи 13.490 евра, а тренутно је у понуди само за правна лица.

ЦНГ БЕЗ ПРЕМЦА

ЦЕНА литра метана у Србији износи 82 динара. Рачуница коју је извео “Фијат” показује да за 100 километара које превалите с метаном, за исту цену возила с дизел погоном можете да превалите 64, са ТНГ 56 и са бензином 42 километра.

- Уколико са ЦНГ погоном за четири године превалите око 160.000 километара, рачунајући све трошкове експлоатације, само на гориву можете да уштедите 13.550 евра, што је више него тренутна цена возила - објашњава Јанучели.

Оно што је још важније, како каже комерцијални директор ФАС-а, јесте то што са овим горивом чувамо природу за нашу децу, за будућност.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (5)

Aleksandar

02.03.2015. 16:02

Sve se plasim da nije tako, na kraju je skuplje nego na benzin da vozis a drugo motor od 0.9L nikad nece preci toliku kilometrazu tako da im se racunica nikako ne isplati

SMOKI

03.03.2015. 10:51

Sve je ovo lepo i tacno ali ne u ovoj jadi od drzave. Ovako su svojevremeno reklamirali koriscenje TNG dok se narod nije navukao. Onda je drzava i rayni neradnici i lopovi izmislili stotine dazbina na tu vrstu goriva. To je opet povuklo inflaciju i novu zaradu istim tim lopovima. Trebaju nam doktori nauka za ugradnju i odrzavanje TNG uredjaja, a to je samo prosecno potrebno ynanje koje ima svaki mehanicar. Tako ce isto biti i sa pogonom na metan. Narod samo gubi jer je ispustio MOTKU.

Dejan

05.03.2015. 14:39

Firmama se isplati sigurno ali motor od 0,9cm3 treba da povuče kada sedna četvoročlana porodica, natovari auto, krene na more i upali klimu......pa nisam baš siguran da se vozač uživati u toj vožnji, pogotovo ako krenu u Crnu Goru.

Vasilj

15.05.2015. 19:25

Dzabe nam sva buka oko metana, kada ovi dzabalebarosi iz vlasti svih vrsta i demokratskih i naprednih socijalistickih epoha gledaju kako vise da oderu potrosaca, odnosno ovcu za sisanje. Zasto se odustalo od otvaranja punionica metana? Nemacka i Belgija ih ima na svakom koraku. Jos nisu smislili na koji nacin da obrazloze uvodjenje dodatnih taksi, nameta, poreza i prireza, kao sto su vec smislili za TNG. Lopovi u birokratsko-drzavnom vrhu.