СТОКХОЛМ - Шведски "Сааб" данас је пријавио банкрот, чиме су окончани двогодишњи напори спасавања познате робне марке, потврдио је шведски регионални суд агенцији АФП.

Последњи очајнички напори да се организује помоћ за "Сааб" и да се пронађе нови финанаисјер међу кинеским компанијам које су показала највише интересовања, пропали су због противљења власника, америчког "Дженерал моторса" поводом лиценци и могућег трансфера технологије.

Службеник суда у Венерсбургу потврдио је да су достављена документа компаније у којима се тражи банкрот, додајући да суд разматра тај захтев. Циљ је суда да анализира захтев за банкротом и да што пре одреди ликвидатора.

Шеф "Сааба" Виктор Милер појавиће се пред судијама који би требало да одлуче да ли ће подићи или пролонгирати тромесечну заштиту "Сааба", до када би управа требало да пронађе финансијера и да постигне договор о спасавању компаније.

Милер је покушавао да се договори о спасавању "Сааба" од ликвидације, а последњих месеци преговарао је са две кинеске групације, аутокомпанијом "Јоунгман" и фирмом за дистрибуцију кола "Панг Да." Власник "Сааба", амерички ГМ, међутим, одбио је тај покушај због тога што је договором био предвиђен трансфер лиценце технологије кинеским фирмама.

Покушај продаје "Сааба" кинским партнерима, према процени аналитичара, био је последња шанса спасавања шведске фирме, која се нашла на ивици банкрота када га је ГМ продао компанији "Шведски аутомобили", (тада се звала "Спајкер"), почетком 2010. године за 400 милиона долара.

Крајем октобра група "Шведски аутомобили" (бивши 'Спајкер') потписала је меморандум о намерама о продаји "Сааба" кинеским партнерима "Јоунгман" и "Панг Да" за 100 милиона евра.

На тај начин, Кинези би дошли у посед нешто мање од 50 одсто шведске компаније.

Гиј Лофалк, кога је надлежни суд у Шведској одредио за администратора у процесу реструктурисања "Сааба" изјавио тада да верује да ће преговори пропасти и да је банкрот неизбежан.

"Сааб", са око 3.700 радника, је суспендовао производњу у већем делу године када се због финансијске кризе и дугова компанија борила да исплати запослене и обезбеди делове за монтажу кола.

У новембру ове године ГМ је запретио да ће обуставити испоруку делова за аутомобиле и трансфер технологије ако "Јоунгман" и "Панг Да" успеју да реализују понуду о стопроцентном преузимању "Сааба."

Амерички производач тврдио је да ће Кинези на тај начин доћи у посед технологије коју је ГМ развио у време док је та компанија била власник "Сааба" и захтевао је да кинеске фирме не преузму више од по 20 одсто шведског ауто-бренда.