ВОЗИЋ који је "набаждарио" Дејан Мрђа, наш архитекта, уметник и професор настањен у Лондону, да ствара један "бесконачан" цртеж, више од месец дана, вртећи се укруг и остављајући трагове на папиру, привлачио је пажњу посетилаца галеријие "Хаос", где се налазила управо завршена изложба "Плутон Пантократор". На претходној поставци у Београду, публика је видела његове архитектонске цртеже (у избору Саве Поповића), док је ова понудила истраживања која цртеж уводе у поље перформанса, али и звучне инсталације, видео-радове.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: Празник балета у Смедереву: Богат програм на Каравану игре

- Архитектонски цртеж је стабилан, контролисан. Чак и скице за зграду, која би требало да постоји сто и више година и пружа оквир за живот различитих људи, морају да трају - објашњава Мрђа за наш лист. - Ови цртежи, међутим, баве се констатно промењивим стварима, па је и деструкција уграђена у сам процес. За разлику од архитектонског, овај цртеж омогућава и стварање и рушење, у пола сата, четрдесет пет минута.

ТРИ ПОЉА СТУДИО СYН, како нам је објаснила Урсула Димитрију, делује на три поља - уметност, архитектура и образовање, покушавајући да их споје у једно. И она и Дејан Мрђа, имају и самосталне пројекте, на некима сарађу, а на другима су консултанти једно другом. Труде се, ипак, да кући не доносе онај део посла везан за проблеме са инвеститорима, док то не важи стриктно за уметничке пројекте, којима стварају заједнички дискурс.


Са својом супругом, др Урсулом Димитрију, архитектом из Атине, са којом, како каже, дели исти смисао за хумор и радикалне ставове и идеје, створио је пре скоро деценију атеље за креативне делатности - Студио СYН.

- Овим цртежима покушавамо да привучемо и људе који немају предзнање, јер сматрамо да добру уметност и архитектуру чини управо то што на њих спонтано делују неупућени и деца - наставља Мрђа, за чије цртеже су битни покрет и акција из којих настају, а могу се пратити кроз линију. - У Лондону се ово уклапа у тамошње ликовне прилике, а овде је мало несвакидашње, без обзира на то што смо у Београду, седамдесетих, имали утицајну перформанс-сцену. У свести људи и даље, ипак, постоји та веза.

Као и возић који црта, и мотив видео-радова Дејана Мрђе је ово превозно средство, којим покушава да архитектури, као статичној форми, подари динамику - на снимку насталом из воза, зграде промичу, као да су и саме у покрету. За тај рад и целу поставку, важан је и звук воза:

- Данас се све своди на слику, а наша реакција на то је увођење звука који испуњава простор, како би сликом и звуком обухватили цело тело посматрача, или учесника у раду - објашњава архитекта, који се својевремено, из земље која се смањивала, препустио изазову да прошири своја искуства негде другде.

"Возић" у Галерији "Хаос"

На једном студентском скупу у Белгији упознао је супругу (која му је, са сином, давала подршку и за изложбу у "Хаосу"), која признаје да је импресионирана архитектуром Београда. У Лондону, каже, није лако привући пажњу за уметност са ових простора:

- Балкан их је у негативном контексту занимао док је трајао рат у бившој Југославији, сада се то променило - објашњава саговорница, додајући да је тамошња сцена глобална и захтевна за све учеснике.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: У ЧАСТ ЧУВЕНЕ ЖАНКЕ СТОКИЋ: Представа "Авети" отвара фестивал