КАНСКИ фестивал, једна од најугледнијих филмских смотри, који је завршен синоћ, 72. пут окупио је оно најбоље из света филма. Кан је током 11 дана био место сусрета најбољих аутора, најлепших дама, познатих имена, раскошних тоалета, најскупљих јахти, покојег скандала и, наравно, најбоље промоције филмске уметности.

Најбоља реклама овом фестивалу је то што чувени европски и светски редитељи "темпирају" премијере својих филмова баш за Кан. Највеће звезде нису изневериле ни ове године, па су нове филмове приказали Кен Лоуч, Педро Алмодовар, Квентин Тарантино, Теренс Малик, Џим Џармуш, браћа Дарден, Гзавије Долан, Елија Сулејман...

"Златна палма" је у својој дугој историји била у рукама највећих светских редитеља, али је ово престижно признање до данас остало оно чијег је "власника" најтеже предвидети. Одлука о победнику Канског фестивала неретко се разликовала од фаворита филмске критике и публике. Ове године, чини се, трка је била још неизвеснија, а пред жиријем, на чијем је челу био мексички редитељ Алехандро Гонсалес Ињариту а био је нимало лак задатак.

По оценама филмских зналаца (сарадника многобројних угледних магазина), највише шанси за "Златну палму" имао је Педро Алмодовар и његова драма "Бол и слава". Шпански редитељ је стари знанац овог фестивала, а његови филмови су и раније у Кану освајали признања, али никада оно највеће. Овога пута, на Кроазету је стигао са полуаутобиографским филмом о синеасти који резимира свој животни пут и изборе.

Од ветерана, међу претендентима за "Златну палму" нашао се Теренс Малик и његов "Скривени живот", као и "Паразит", ново дело корејског редитеља Бонг Џун Хоа.

Квентин Тарантино / Фото Танјуг


Мада је премијера филма Квентина Тарантина "Било једном у Холивуду" била једна од најишчекиванијих на фестивалу, критичари су му, ипак, дали мање шансе за главну награду. У својим критикама, сарадници најугледнијих филмских магазина имају опречна мишљења о новим филмовима Кена Лоуча, Абделатифа Кешишеа и браће Дарден, а њихове оцене крећу се од "ремек-дела" до "тоталних промашаја".

МОЖДА ПРВИ ПУТ НАГРАДА ЖЕНИ

ВЕЛИКЕ шансе за освајање престижног признања филмски критичари дали су и драми о лезбијској љубави у 18. веку "Портрет даме у пламену", француске геј редитељке Селин Сјаме. Овај филм добио је одличне оцене, али, осим неспорног квалитета, испуњава и елементе "политичке коректности".

Како подсећају критичари, још од 1993. и Џејн Кемпион ("Клавир") ниједна редитељка није добила "Златну палму". Будући да је Сјама прошле године била и једна од потписница петиције којом се од челника Кана тражила већа заступљеност женских аутора, не би било изненађење да "Палма" заврши у њеним рукама.