ХВАЛЕ је вредна идеја новог директора Народног позоришта у Нишу, Спасоја Ж. Миловановића, уз велику помоћ и подршку Дарка Булатовића, градоначелника Ниша, да фестивалску понуду у Србији обогати још једном фештом, која би требало да покаже пресек квалитета, тема, савремености позоришта у региону Балкана.

Унеколико, идеја нишког фестивала "Театар на раскршћу" се сударила са концептом Фестивала "Без превода" у Ужицу, високо позиционираним по добром гласу и финансирању републичког Министарства културе. Ужички фестивал нуди позоришне представе из бивше Југославије, на језицима које разумемо, а нишки томе додаје и македонски, словеначки, румунски, бугарски...

За Округлим столом критике, шармантна, врло добро обавештена модераторка, Јелена Лужина (Хрватска/Македонија), театролог, критичар, професор, научник, са нелагодом је поставила питање Хрватима - припадате ли ви Балкану?... Јасно је да Лужина врло добро зна географију, али је питање, хоће ли Хрвати, Словенци, и још понеки да учествују у играма, које истражују заједничку културу и традицију мрског им менталитета и простора. Одговор је изостао, али је питање поново постало актуелно (мада није изговорено), када се сазнало да су већину најпрестижнијих награда однели - Словенци!

Прочитајте још: "Шопаловићи" на отварању

Ваш извештач је, зачуђен, сазнао да многи ансамбли не знају да ће играти на фестивалу, каже им се да иду на гостовање, и ништа више. Да ли су глумци мариборског Словенског народног гледалишча знали да ће се такмичити с Балканом, не знамо, али да ће им интернационални жири (Миа Беговић, Катарина Коцевска, Богдан Костеа, Бранислав Мићуновић и Енвер Петровци) дати награде за најбољу представу, најбољу режију, најбољег младог глумца, најбољу сценографију... могло се претпоставити, после громогласног поздрава публике представи "Сумрак богова", по Висконтијевом филму, у драматизацији Ивора Мартинића и у режији тренутно најинтересантнијег хрватског филмског, ТВ и позоришног редитеља, Давора Матанића.

"Сумрак богова"


Сама популарност Матанићева (филмови "Звиздан", "Фине мртве девојке", "Нетфликсова" ТВ серија "Новине"...) додала је на "видљивости" ове мучне, насилне и агресивне представе о фашизму и породичној борби за наслеђе, али је, по нашем мишљењу, "прорадио" и стални комплекс ниже вредности свих осталих земаља бивше нам домовине, у односу на словеначку прецизност, концентрацију, савршено извођење и блискост са хваљеним свуда немачким театром. Нажалост, представа "Прослава", Драмског театра из Скопља, у режији Зоје Бузалковске, прошла је код свих жирија (стручног, критике и новинара) без награда, мада је Округли сто о њима био врло емотиван и прштао од комплимената, нарочито за игру Љиљане Вељанове и харизму једног од најбољих глумаца на овим просторима, Дејана Лилића.

Огромно одушевљење изазвала је и сомборска представа "Кад би Сомбор био Холивуд", у режији Кокана Младеновића (награде за сценски покрет, музику, костим, као и за најбољег глумца, Марка Марковића), а велики аплауз је (остали су без награда) упућен и београдском "Балканском шпијуну", у режији Тање Мандић Ригонат. Специјална и награда за младу глумицу (Јелена Лабан) додељене су представи "Капитал", са Цетиња, у режији Андраша Урбана, која је шокирала већину гледалишта "специјалним третманом" над младим глумцима-студентима, који су то стоички поднели. Исте вечери, приказан је перформанс по мотивима "Анархије у Баварској", МЕССа и Сарајевског ратног театра, коме уопште није било место на овом фестивалу. Из само себи познатих разлога, селектор (С. Ж. Миловановић) је на "Фестивал на раскршћу" позвао "Филоктета" ХНК из Вараждина (режија Озрен Прохић) и "Вишњик", из бугарског града Плевена, који је потпуно разочарао заљубљенике у Чехова...

"Кад би сомбор био Холивуд"


Закључак је: дивно је да је заживео овакав фестивал у Нишу, у једном од најстаријих наших театара, на стратешки веома важном месту. Савет пријатеља је: пажљивија, промишљенија селекција, мање помпе и хвалисања, више озбиљних сарадника, позоришних разговора, сусрета са балканским театрима и фестивалима, више истраживачког, театролошког рада, без многољудних жирија, у којима нису сви на нивоу задатка. И оно што би, вероватно, било најважније: што пре представа у копродукцији балканских позоришта, као резултат ове лепе и племените идеје!

ГЛАМУРОЗНО И ШАРЕНО

ПРВИ фестивал балканског позоришта "На раскршћу", Народно позориште из Ниша је организовало као гламурозну, многољудну, шарену фешту, у оквиру које је одржана и трибина "Театри Балкана - сарадња на раскршћу", добро посећена, на којој је свако говорио оно што је хтео, а о театрима на Балкану нисмо сазнали ништа! Округли сто критике пратило је и пет позоришних критичара, који су, као жири, дали своју награду, а и Жири новинара доделио је признање. Оба су наградила Словенце, "Сумрак богова"... Фестивал је пратио својеврсни, свакодневни билтен, назван "Хроника фестивала".