ПРЕД публику 47. Феста, у “Комбанк дворани” у петак вече у 19.30, премијерно стижу “Шавови” редитеља Мирослава Терзића, по сценарију Елме Татарагић, најбољи европски филм по оцени стручног жирија овогодишњег Берлинала у програму “Панорама”, који му је доделио награду Europa Cinemas Label у конкуренцији 37 филмова из света, а награда му је стигла и од берлинске публике.

На наш “фестивал фестивала”, у оквиру такмичарског програма “Српски филм”, “Шавови” су стигли као апсолутни фаворит, јер је премијерна пројекција била распродата неколико дана пре почетка Феста, а занимљиво је да је била распродата и у Берлину. Ауторска екипа филма - редитељ Мирослав Терзић, глумци Снежана Богдановић и Марко Баћовић, продуценти Уликс Фехмиу и Милена Тробозић Гарфилд, прве овације добили су на конференцији у четвртак за медије, после новинарске пројекције филма.

Представљајући причу инспирисану истинитим криминалним догађајима - бебама које су у дугом низу година, од шездесетих до данас, нестајале из српских породилишта као “мртве” да би биле продаване, Терзић је изјавио да је о томе први пут сазнао из новина, и да је, као отац који је тек добио дете, био ужаснут. Новински текстови су били и први траг за филм “Шавови” којим је кренуо.

Прочитајте још - "Шавови" најбољи европски филм!

- До сада ниједан случај није решен, иако постоје многи родитељи који мисле да су њихова деца на тај начин украдена. Међутим, када се ова тема појављује већ толико година у јавности, а ниједан од тих случајева није решен, онда то, нажалост, више постаје као рубрика “веровали или не”, а не као стварна вест. Али, у тој потрази за истином успео сам да дођем до Дринке Радоњић, кројачице, којој је из породилишта нестао син, и која никада није одустала од тога да нађе своје дете. Она је била тај аутентични документ за наш филм - истакао је Терзић, наводећи да су и приче других родитеља сличне њеној судбини.

ЖЕНСКИ ТИМ КАКО је истакао Уликс Фехмиу, дирљива тема којом се баве “Шавови” ипак није пресудна, већ његова уметничка вредност. - Да Терзић није успео да направи овакав филм, лако смо могли да будемо у потпуно обрнутој ситуацији, и да све оно што смо хтели да урадимо као људи, доведемо у питање. Јер, има пуно пројеката који имају добру тему, али својим уметничким квалитетом не досежу разину проблема. Исти став о вредности “Шавова” изнела је и продуценткиња Милена Тробозић Гарфилд, истичући да се овај филм, по тиму који је окупио, може назвати и “женским”.

Лик мајке Дринке Радоњић, која је храбро ушла у борбу са бирократијом, системом, разним криминалним организацијама, сјајно је дочарала Снежана Богдановић.

- Прво сам погледала документарни материјал, интервју који је Терзић направио с Дринком, а када сам је упознала и почела да се дружим са њом, схватила сам да њена снага и енергија коју има, нема шансе да се надјача глумачком интерпретацијом, толико је она јака. Наравно, била сам много узбуђена и мотивисана, осећала сам да је врло важно да се Дринки и свим осталим мајкама које траже своје дете да глас у јавности, и да се исприча ова прича. То је за мене био велики додатни мотор - изјавила је Снежана Богдановић.

За Марка Баћовића је прича Дринке Радоњић такође била велика инспирација.

Прочитајте још - Аплауз за "Шавове"

- Кажу вам у породилишту да вам је дете изненада умрло, а неколико сати пре тога родили сте здраву бебу, па та мука тражење званичних папира о томе зашто вам је дете преминуло, судари са разном бирократијом, испитивања у полицији, и тако осамнаест година, све је то много тешко и тужно, а није лако изразити ни на филму - истакао је Баћовић.