У ТАКМИЧАРСКОМ програму "Српски филм" 47. Феста синоћ је премијерно приказано документарно-играно остварење "Случај Макавејев или процес у биоскопској сали", редитеља и сценаристе Горана Радовановића. Прве овације за овај својеврстан омаж нашем филмском великану, као и глумици Милени Дравић, наш најнаграђиванији документариста у свету добио је у недељу, после новинарске пројекције филма. Радовановићева прича о монтираном политичком процесу против Макавејева 5. јуна 1971, после специјалне пројекције филма "WR Мистерије организма" и његовог великог успеха у Кану, заснива се на четири аутентичне аудио-траке. Њих је на овој друштвеној расправи која је била политички диригована, тајно успео да сними сниматељ Слободан Матић, за потребе продуцента Макавејевог филма, новосадску "Неопланту". Матић је, 48 година касније, водич и саговорик редитељу Радовановићу кроз његов филм...

- Ове траке су историјска вредност једног начина размишљања, а нисам имао жељу да правим неку политичку причу. "Случај Макавејев или процес у биоскопској сали" пре свега истражује позицију уметника у социјалистичкој Југославији, у којој су осуђивани филмови. Иако формално никада није забрањен, филм "WR Мистерије организма" био је "бункерисан" до 1988, а Макавејев је морао да емигрира - рекао је Радовановић представљајући свој филм на конференцији за новинаре.

ПРОЧИТАЈТЕ И: Почаст великом Маку

У Србији ни данас, како је истакао, није похвално бавити се титоизмом и тоталитаристичким карактером тадашње државе и друштва, јер многи имају носталгична и лепа сећања на то време, у којем смо били корумпирани црвеним пасошима, путовањима у Трст по фармерице, тиме што су Лиз Тејлор и Ричард Бартон испијали виски на Брионима...

"АЛЕКСАНДРА" У ДВОРАНИ културног центра Београда, у оквиру програма "Фест представља", вечерас ће премијерно бити приказан филм "Александра" редитеља Саше Радојевића. Главне јунаке у овој мелодрами играју Милутин Милошевић, Татјана Венчаловска, Јелена Шушњар, Љума Пенов.

- За мене то није био леп период, био сам свестан његовог тоталитаризма, и све што се касније догађало у овој земљи изашло је из тог шињела, и из истог идеолошког дискурса - клицање вођи, стварање култа личности, партијско запошљавање, корупција, све је то још тада постављено. Ништа нам овде није дошло с неба, ми баштинимо тај систем - Србија је, нажалост, подељена на фракције Осме седнице, комунисти су постали реформатори - демократе, а ми смо деца тих родитеља, корумпираних на овај или онај начин. Али, то није фокус мог филма, иако неко може и тако да га перципира, ја сам само имао готово инфантилну жељу да направим причу о Макавејеву, човеку који је разбио сивило соцреализма, који је унео светлост и у нашу филмску уметност и наше животе. Овај филм је посвета њему и глумици Милени Дравић, која се ту последњи пут појављује пред камерама. Жао ми је што ни она ни Макавејев, нажалост, нису дочекали његову премијеру - истакао је Радовановић.

На јучерашњој конференцији за новинаре Феста представљена је и монографија посвећена диви српског глумишта Милени Дравић, под називом "Милена Дравић или кључ снова", о којој је говорила Анита Панић, која је као аутор приредила књигу. Монографија је објављена пред прошлогодишњи Сајам књига у Београду, у издању Филмског центра Србије и "Службеног гласника", и представља омаж њеном животу и раду.


ОВАЦИЈЕ МИКИЈУ МАНОЈЛОВИЋУ

ПРЕД публиком овогодишњег Феста у "Комбанк дворани" поклонио се и глумац Предраг Мики Манојловић, који игра главну улогу у филму "Брусхалтер" немачког редитеља Веита Хелмера.

За лик усамљеног машиновође Нурлана, који путује за Баку односно последњи пут пре пензионисања креће на авантуристичко путовање свог живота - да пронађе власницу брусхалтера који му се окачио на воз, Манојловић је испраћен овацијама. Филм је приказан у Главном такмичарском програму.