СПОРТИСТА, државни првак и репрезентативац СФРЈ у бацању кладива, чији је рекорд из 1962. још на снази у Црној Гори, уметник, перформер, “шездесетосмаш”, радикални левичар, теоретичар, и мотоциклиста - Илија Шошкић, главом и брковима, у октобру ће се поново наћи на нашој ликовној сцени, са које се пре готово пет деценија упутио у свет. Једном од ретких преосталих Југословена, доследном у свом бунту и избору да између живота и уметности стави једнакост, биће приређена ретроспектива у два града - Београду и Новом Саду.

У послу подсећања на уметника чије су дело и биографија прерасли у својеврсан мит, први пут су, током свог постојања, снаге сабрале две наше културне институције: Музеј савремене уметности и Музеј савремене уметности Војводине. Поставку “Акционе форме”, за оба изложбена простора, заједнички су осмисли кустоси Зоран Ерић (МСУ) и Небојша Миленковић (МСУВ). Како су то јуче објаснили у музеју на Ушћу, под чијим сводовима је Шошкић био први уметник који је извео перформанс (1986), основна идеја изложби је да се представи његов принцип непрекинутог кретања.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - Ја сам на страни где је слобода

У Новом Саду ће се тако, од 12. октобра, наћи део опуса из седамдесетих, заснован на радовима са телом - раним перформансима, акцијама и “живим сликама”, изведеним у Италији. Наиме, рођен у Дечанима 1935, Шошкић се после завршене Уметничке школе у Херцег Новом и прекида спортске каријере због повреде, упутио на београдску Академију ликовних уметности (долази у контакт са уметницима који истражују нове праксе - Рашом Тодосијевићем, Марином Абрамовић, Нешом Париповићем), па се, разочаран достигнућима Црвеног универзитета “Карл Маркс”, на путу ка Паризу зауставио у Болоњи. У родном граду чувеног филмског редитеља Пјера Паола Пазолинија, који је на њега извршио пресудан утицај, отпочео је своје уметничке и друштвено ангажоване акције, које је наставио у Риму.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - Мој пријатељ Пазолини

Део новосадске поставке чиниће и легендарно дело “Максимална енергија - минимално време” (1975), које је откупљено за збирку МСУ, поводом прошлогодишњег отварања. Реч је о фотографији са перформанса у римској галерији “Атико”: уметник је из револвера пуцао у зид галерије, која у том тренутку представља епицентар светске авангарде. Овај сегмент обухвата и период када је потпуно апстинирао од уметности и посветио се - мотоциклизму.

Наутичка звезда,фото С.Рељић

У Београду ће се, од 13. октобра, наћи радови који су настали осамдесетих година прошлог века и потом, попут концептуалних целина САТОР, “Трап / Трафос”, “Паралеле”, као и они који представљају комплексне геометријске форме. Настали су из Шошкићевог интересовања за математичке аксиоме и филозофске постулате, а кроз које промишља однос човека према природи. Несачувана дела сада су реконструисана за излагање у МСУ, а поставка прати и процес уметниковог размишљања - од скица с текстуалним објашњењима, преко фото-документације акција и перформанса, до реализованих објеката и инсталација.

Максимална енергија - минимум времена

Припадајући различитим културама (европској, италијанској, југословенској, црногорској, хрватској, српској) Шошкић је успео да остане оно што је био и на почетку своје каријере - радикални (нео)авангардиста, герилац, али и уметник метафизичар, сматрају аутори његове ретроспективе.

Обелиск Фотографија: Саша Гајин

ЗА ГОДИНУ ДАНА 150.000 ПОСЕТИЛАЦА У МСУ

ТОКОМ непуних годину дана од отварања обновљеног МСУ, ову културну уставову посетило је 150.000 људи, истакао је јуче в. д. директора Слободан Накарада. Изложба Илије Шошкића је, како је рекао, уследила после потпивања протокола о сарадњи са МСУВ. Протокол би, као и многи други, сматра Радован Јокић, директор МСУВ, остао мртво слово на папиру, да није уследио тако значајан пројекат као прва Шошкићева ретроспектива на територији читаве бивше Југославије.