ИЗЛОЖБА "Бетонска утопија: Архитектура у Југославији 1948-1980", која је пре десетак дана отворена у чувеном њујоршком музеју МоМА, има огроман значај. То што радимо у региону, на Венецијанском бијеналу, никада није било овако пропраћено нити је бележило оволику посећеност - каже, за "Новости", архитекта Јелица Јовановић, која је, као асистент кустоса, била део тима "одговорног" за велику изложбу о екс-ју архитектури.

Мада поставке обично трају три месеца, "Бетонска утопија" ће пред публиком бити двоструко дуже. Одмах по отварању, угледни светски медији, попут Си-Ен-Ена, "Њујорк тајмса", "Гардијана"... објавили су текстове посвећене овој изложби.

- На неки начин њујоршка поставка ревалоризује ту архитектуру, истовремено, то је прва таква изложба у Америци. Ми смо као истраживачи сарађивали и раније и правили неке регионалне пројекте, али изложба у музеју МоМа је због видљивости, односно публике најзначајнија - сматра Јовановићева.

Идејни творац и аутор ове поставке је кустос Мартино Стирли, који је у јесен 2015. започео сарадњу са тимом са екс-ју простора, предвођених коаутором изложбе Владимиром Кулићем.

- Архитектура и урбанизам бивше Југославије приказани су кроз 16 поглавља. Посебно су издвојени радови пет архитеката. То су Јурај Најхарт, Вјенцеслав Рихтер, Едвард Равникар, Богдан Богдановић и мали сегмент посвећен је Милици Штерић и Светлани Кани Радевић. Оне немају засебну просторију на изложби, али су издвојене јер својим делима то заслужују - објашњава саговорница.

Прочитајте још - Југословенска бетонска утопија

Тадашњи југословенски уметници радили су у свим бившим републикама па је немогуће издвојити "српски део изложбе". Миодраг Живковић је осмислио Тјентиште у данашњој БиХ, а таквих примера је много.

Објекат у коме су се продавале виршле

- Пред америчком публиком и посетиоцима из целог света налазе се прикази архитектонских бисера из Србије, попут Авалског торња, Музеја савремене уметности, Хотела "Златибор", Хале 1 Београдског сајма, као и урбанистичких целина попут Блока 23 или Церак винограда.

Јовановићева је учествовала и у организованим вођењима публике, па за наш лист преноси и прве утиске посетилаца.

- Мени је лично било занимљиво понашање екс-ју емиграције, док упоређују слике са својим сећањима. Гледају фотографије, враћају се мислима у прошлост и најчешће коментаришу: "Да ли је могуће да је овако пропало". Велику пажњу изазива и део о становању, у којем су приказани комплекси Блок 23, Сплит 3. Занимљиве су им и столице Ника Краља, телефони из "Искре", ТВ апарати и намештај који су некад имали.

Наша саговорница посебно издваја и реакције стручне публике, с којим је имала прилику и да разговара.

- Они су изненађени и одушевљени објектима тако високог квалитета и у технолошком и у архитектонском и у урбанистичком смислу. Тај део историје архитектуре није стизао до Америке. Намера кустоса је била да је прикажу од најмање размере (намештаја, апарата), па до највеће (урбанистичких целина) - каже Јовановићева.

Јелица Јовановић

Пажњу посетилаца изазивају и филмови које је за ову прилику урадила наша успешна редитељка Мила Турајлић, на основу документације из архиве. Ипак, незаобилазна ставка сваког госта у музеју МоМа је "селфи" испред чувеног црвеног киоска, у коме су становници СФРЈ најчешће куповали - виршле!

АТРАКЦИЈА ЗА ПУБЛИКУ

Музеј МоМа је црвени киоск из доба СФРЈ откупио још седамдесетих година, али је у међувремену нестао из њихове колекције.

- Ова изложба је била добар повод да нађу нови-стари киоск и врате га у своју колекцију. Тражили су по Србији и бившим републикама добро очувани примерак и нашли га у Словенији. Рестаурирали су га и постао је атракција изложбе - каже Јовановићева.

Авалски торањ

ГЕНЕРАЛШТАБ

ЗГРАДИ Генералштаба Николе Добровића је, по речима Јелице Јовановић, посвећен један мали, специфичан сегмент на изложби. Налази се у делу где су споменици као издвојени пример. Садржи приказе пре и после рушења током НАТО бомбардовања. Постоје цртеж, архивска фотографија, као и снимак из 2011, на коме је срушени објекат пре његове статичке санације, са шутом и рупама од бомби.