Ово није посвета Кишу

Јованка СИМИЋ

28. 02. 2017. у 09:30

Редитељ Андраш Урбан о вечерашњој премијери "Часа анатомије" у СНП у Новом Саду. Представа о положају човека који хоће да мисли слободно

Ово није посвета Кишу

Фото Д. Дозет

ПРЕДСТАВОМ "Час анатомије" која ће премијерно бити играна вечерас (28. фебруар), један од најпознатијих и најпровокативнијих наших редитеља Андраш Урбан (47) дебитоваће у Српском народном позоришту у Новом Саду, а Данило Киш после дужег времена вратиће се на позорницу.

Полазећи од мотива једне од најпознатијих Кишових књига, а "Час анатомије" је велики полемички спис у коме је овај писац 1977. године говорио о књижевности, својим делима, политици и друштву, Урбан на сцени настоји да обликује снажну критичку перспективу модерног времена.

- Не сматрам себе неким експертом за Киша и његову књижевност, нити од ове представе треба очекивати некакав "музеј" или посвету писцу на сцени - каже редитељ чија је матична кућа Мађарско градско позориште "Деже Костолањи" у Суботици. - Киш је од оних писаца које када читате једноставно не можете да му се не дивите због његовог јединственог и узвишеног стила изражавања. Говоримо о човеку који је врло јасно и прецизно могао да се приближи истини и невероватно је да је такав писац нападан за плагијате. "Час анатомије" био је Кишова одбрана, а на даскама СНП то је представа која говори о уметничкој слободи и култури изражавања.

Текст је радио са глумицом Сузаном Вуковић на основу неколико Кишових дела. Урбан је на гласу као провокативан редитељ којем су омиљене табу теме у савременом друштву.

- Ова представа бави се савременим положајем уметника, интелектуалца или човека који покушава да мисли слободно у односу на стварност у којој живи - истиче Урбан.

Позоришним кућама замера да често репертоарским подилажењем широј публици деградирају позоришну уметност:

- Често се говори да треба испоштовати класике. Ако то значи да треба да испоштујемо клише и не кажемо ништа ново, него да то буде представа у којој поручујемо да је у свету и даље све у најбољем реду. Ако је тако, то није добро за уметност. Плашим се да ће позоришта постати управо такве установе за разоноду и неку лажну узвишеност. А, позориште не би требало да подлеже цензури и самоцензури, него да буде нешто много узвишеније.

* Сцена из представе "Час анатомије"


Угледни редитељ открива и рецепт за одбрану од аутоцензуре и цензуре.

- Кажем себи: ако радим представу по делу Данила Киша, онда би било глупо да подилазим било коме, или било чему јер би то значило да не ценим довољно тог аутора - додаје Урбан.

О томе што га нема често пред београдском публиком, наш саговорник каже:

- Мој однос према центрима зависи од друге стране. Ја јесам живот везао за Суботицу, али идем на она места на која ме зову. Моја присутност у Београду зависи и од Београда. Прошле или претпрошле године сам први пут режирао у Битеф театру, ове године ћу радити у Народном позоришту "Сумњиво лице", али чињеница је да постоји тај стари проблем да се све што се у култури дешава ван Београда, третира као мање битно.


ЕКИПА

ГЛУМАЧКУ екипу у представи "Час анатомије" чине: Радоје Чупић, Југослав Крајнов, Марија Меденица, Сања Ристић Крајнов, Игор Павловић, Вишња Обрадовић, Ненад Пећинар, Драгиња Вогањац, Алиса Лацко и Милица Грујичић.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације