Древне чаролије на модној писти
12. 09. 2015. у 17:01
Изложба “Кина: Кроз лупу” Метрополитен музеја у Њујорку оборила рекорд посећености. Два пута продужавана током три месеца, поставка, затворена пре неколико дана, привукла готово милион посетилаца
ДОК је Волстрит у “фрци” због неочекиваног пада вредности кинеских акција и гласина о наговештајима економске кризе у најмногољуднијој земљи света, организатори изложбе “Кина: Кроз лупу” у Институту за костим Метрополитен музеја у Њујорку задовољно трљају руке јер су постигли апсолутни рекорд по броју посетилаца.
Изложба чија је тема утицај Кине на естетику и културу Запада, са нагласком на дизајн тканина и костиме, припремана више од две године и отворена још 7. маја, због великог интересовања, уместо да буде затворена после три месеца, продужена је за цео месец. Пошто ју је до почетка септембра већ видело 735.000 посетилаца, што је апсолутни рекорд за неку изложбу Института за костим Метрополитена, основаног 1915. године, организатори су додали продужетак, до 8. сетембра.
Изложба је резултат сарадње Института за костим, Одељења кинеске уметности Мета и музеја из Кине, као и приватних колекција, а екипу аутора поставке чине стручњаци из обе земље. За ову прилику обезбеђен је простор целог Института, Центра за костим, који носи име главне уреднице модног часописа “Вог” Ане Винтур, као и галерија у којима је, иначе, смештена стална музејска поставка кинеске уметности, и још неколико сала “позајмљених” од Одељења азијске уметности. Претходно је, најпосећенија изложба на тему моде била она у част Александра Меквина. Названа “Дивља лепота” привукла је 661.500 посетилаца.
Међутим, ова спектакуларна ревија античких костима из периода империјалне Кине, коју следе најлепше креације највећих модних чаробњака западног света, али и савремених кинеских дизајнера, употпуњена филмским материјалом из кинотека целога света, нашла се међу 10 најпосећенијих од оснивања Метрополитена. На тој листи “топ 10” су једина посета “Мона Лизе” Леонарда да Винчија САД (1963), “Благо Тутанкамона” (1979), “Корени импресионизма”(1995), “Пикасо у Мету” (2010). При томе не треба занемарити ни финансијски ефекат изложбе, пошто су сада улазнице обавезне и стају 25 долара.
За организаторе није занемарљив ни садржај књиге утисака које, у овом случају, чине искључиво похвале, што је такође јединствен случај, јер увек има и понека примедба или замерка.
- Према свим објективним параметрима, ово ће бити најуспешнија изложба коју ју је Мет икада до сада организовао - оценио је кустос Института за костим Ендру Болтон.
Он не крије да су у почетку рачунали да ће се број посетилаца кретати око 300.000, а када је ова цифра превазиђена, донета је одлука да се изложба продужи за пола месеца, а пре истека тога рока број посетилаца попео на пола милиона. Болтон је у разговору за “Њујорк тајмс”, који је причу о кинеском успеху на плану уметности и културе донео на првој страни са наставком на седмој, открио да је тешко дефинисати неки јасан разлог за популарност баш ове изложбе, која руши многе стереотипе о Кини стваране током више векова.
ПРЕДИВНИ ЛЕПТИР КАО СА ДВОРА
НАСЛОБ “Кина: Кроз лупу” само интригира, али не обећава неки невиђени спектакл. Царске одежде јесу раскошне и скупоцене, јер су везене златом и украшене драгуљима и бисерима, али то је већ виђено у сталној поставци кинеске уметности, што важи и за предивне вазе, и друге предмете примењене уметности. Режисер Вонг Кар Виј обезбедио многе документарне клипове на којима се виде најелегантније Кинескиње из периода између два рата, међу којима су супруга Чанг Кај Шека, као и куртизана под псеудоинимом Предивни Лептир и још неке непознате лепотице, одевене у креације које по лепоти и скупоцености не заостају за онима са царских дворова, само имају савременији крој.