Данас Меша за књигу године
18. 02. 2015. у 09:45
Последњи гласови књижевних критичара за престижну награду (12). На конференцији за штампу у "Вуковој задужбини" у 12 сати биће саопштени сви детаљи гласања Великог жирија, а биће присутан и славодобитник
ВЕЛИКО признање "Меша Селимовић", које 27. пут додељују "Вечерње новости", данас ће добити новог лауреата. На конференцији за штампу у "Вуковој задужбини" у 12 сати биће саопштени сви детаљи гласања Великог жирија, а биће присутан и славодобитник. У данашњем броју дајемо последње гласове критичара
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
ШЕФКЕТ КРЦИЋ (Нови Пазар)
1. "ЗИДОВИ", Енес Халиловић ("Албатрос плус")
2. "ЖЕНСКИ У СТО ТЕХНИКА", Слађана Илић ("Дерета")
3. "ЗРНО СОЛИ", Благоје Баковић ("Каирос")
4. "ОБРУЧ", Шериф Шабовић ("Ел-Келимех")
5. "ЗАПИС", Раде Велизаров Ерац (КЦ "Рибница")

За Халиловића је поезија својеврсна "дискретна математика", на чијим вратима стоји посебна брава, до које песнички субјект тешко може доћи. Ова књига представља својеврсну поетску игру, у којој се филозофски светови, почев од Сартра до Сиорана претачу на оригиналан начин у слободне рефлексивне и симболичко-метафизичке стихове. Роман С. Илић, почиње детаљем њене контемплације поред прозора. На крају се ова списатељица пита: "Јесте ли пробали нешто сопственим рукама? - Е па пробајте! Или престаните!" - својеврстан је њен духовни поклич изазову читалачког субјекта. Стихови поеме Б. Баковића настали из живота. Ова збирка је најбољи песнички мост између Србије и Црне Горе.
Роман Ш. Шабовића наставља своју романесну мисију да изнутра расветљава судбине малих људи, на једном ширем санџачком поднебљу и тиме употпуњује слику о времену, простору и људима између Србије и Црне Горе у једном тешком времену. Приче Ерца сведоче о једној слици света домовине која дише, а коју су многи заборавили. Аутор подсећа на достојанство и душу земље, која се не може продавати ни за каква средства нити за било који положај.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

ВЛАДИСЛАВА ГОРДИЋ ПЕТКОВИЋ (Нови Сад)
1. "КУЋА СЕЋАЊА И ЗАБОРАВА", Филип Давид ("Лагуна")
2. "САБО ЈЕ СТАО", Ото Хорват ("Агора")
3. "ЖИВОТИЊСКО ЦАРСТВО", Давид Албахари ("Чаробна књига")
4. "НЕОПЛАНТА ИЛИ ОБЕЋАНА ЗЕМЉА", Ласло Вегел ("Академска књига")
5. "ВЕЛИКЕ МИСЛИ МАЛОГ ТИШМЕ", Слободан Тишма (ГН Библиотека "Жарко Зрењанин")
У Давидовом роману ламент над несталим световима и студија о епистемологији зла стапају се у кошмарну историју јеврејског идентитета. Албахари конструише тестаментарну исповест о уделу мученика и сведока у исцртавању дивљих кругова зла и насиља. Хорватов маестрални спој елегије и билдунгс романа исписује болно и загрцнуто књиговодство ужитака и губитака. Вегел рестаурира прошлост Новог Сада, не одвајајући комично од страшног нити сатирично од смртоносног, а поетичко-дневнички контемплаторијум С. Тишме евалуира скромност као естетску категорију.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

МИЛЕТА АЋИМОВИЋ ИВКОВ (Београд)
1. "ЖИВОТИЊСКО ЦАРСТВО", Давид Албахари ("Чаробна књига")
2. "ЈЕДРО НАДЕ", Никола Маловић ("Лагуна")
3. "РАЗБРАЈАЛИЦА", Ласло Блашковић ("Архипелаг")
4. "САБО ЈЕ СТАО", Ото Хорват ("Агора")
5. "ДОЛИНА СРПСКИХ КРАЉЕВА", Милисав Савић ("Рашка школа")
Албахари је, опет, написао добру алегоричну, дистопијску причу. Н. Маловић, на трагу својих најбољих страница, прича своју бокељску причу. Л. Блашковић демонстрира умешност поетског приповедања. О. Хорват, као најпозитивније изненађење сезоне, испричао је своју судбински потресну, меланхоличну причу. А М. Савић је српској култури подарио, по много чему добру и изузетну, путописно, дневничку монографију о слави и тами српске историјске величине и снаге. У добу у којем се на све наше навлачи копнена тама, добра књижевност још постојано светли!
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

ТАТЈАНА ЛАЗАРЕВИЋ МИЛОШЕВИЋ (Смедерево)
1. "ЈЕДРО НАДЕ", Никола Маловић ("Лагуна")
2. "КЊИГА О БЕУКУ", Милован Марчетић, ("Чигоја")
3. "РАЗБРАЈАЛИЦА", Ласло Блашковић ("Архипелаг")
4. "ПО СЕЋАЊУ СЕ ХОДА КАО ПО МЕСЕЧИНИ", Весна Капор ("Агора")
5. "ЗИДОВИ", Енес Халиловић ("Албатрос плус")
Роман Н. Маловића је дистопија, друштвено-политичка сатира и провокативна полемика са глобалистичко-неолибералном идеологијом. Но, то је најпре текст са богатим алегоријско-
-метафоричким преплетима и библијским, митолошким и историјским референцама, који проблематизују и осветљавају универзалне теме. М. Марчетић своју књигу исписује као палимпсест, успостављајући убедљиве и сематички продуктивне корелације између свог јунака Богдана Беука и парадигматских ликова праведника - жртава и пасивних побуњеника (Јов, Јозеф К.,).
"Октопод-прича" Л. Блашковића инкорпорира у деканонизовано постмодерно искуство средишње поетичке и идејне постулате експресионизма и надреализма. У карневализованој, гротескној стварности ликови са маргине ломе се пред апсурдом личног и светскоисторијског удеса, ругајући се властитој (само)обмани. Прибрана у догађају - фокусу из којег израњају и умножавају се сећања, казивања В. Капор у концентрисаном лирско-психолошком дискурсу, тематизују - кроз 11 варијаната - могућност приче да доведе до магијске тачке која нам дарује катарзични дослух са властитим бићем и његовом скривеном Сенком. Књига Е. Халиловића поема је која истражује, у језику и његовој архетипској носивости, феномен зида и његове космогонијске потенцијале, а на трагу симболистичког церебралног конструктивизма и поетичког аксиома да поезија може апсорбовати све форме духовности и методе спознаје: филозофију, логику, религију, историју...
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

НЕБОЈША ЛАЗИЋ (Београд)
1. "ЈЕДРО НАДЕ", Никола Маловић ("Лагуна")
2. "ЗИДОВИ", Енес Халиловић ("Албатрос плус")
3. "ВАТРА И ЦВЕТ", Ивана Хаџи-Поповић ("Круг")
4. "БАНАТОРИЈУМ", Угљеша Шајтинац ("Архипелаг")
5. "АЛТЕР ЕГО", Марија Пргомеља ("Бранково коло")
Маловић наставља оду Боки Которској. Овога пута место дешавања је камени градић Пераст, а у позадини приче о производњи чувене плаво-беле морнарске мајице, одиграва се барокна љубавна прича. Енес Халиловић је запањујуће доследно спровео концепт певања о само једном мотиву: зиду. Укупно је 45 песама посвећених зиду и зидовима, њиховом уздизању и сурвавању. Тешко је издвојити једну песму јер су све премрежене стиховима који обликују архетипске поетске слике. Судбине и смрти тројице великих словенских песника прошлог века: Јесењина, Мајаковског и нашег Миљковића, повезала је и испреплела у свом роману И. Хаџи-Поповић. Списатељица доказује да су тројица песника - за које се сматра да су сами себи одузели живот - заправо жртве режима. Збирка прича У. Шајтинца на шаљив и непретенциозан начин говори о микросвету у коме препознајемо шири, људски макрокосмос.
Књига поезије младе М. Пргомеље један је од најубедљивијих песничких првенаца у последње време. Директност и неметафоричност имају оправдања у тематици песама, која обухвата и откуцавање биолошког сата, и виртуелни живот на интернету, и предбрачне и брачне дилеме.