У ОПЕРИ Народног позоришта у Београду теку припреме за представу “Кармен”, ремек-дело Жоржа Бизеа које ће на Велику сцену националног театра поставити Небојша Брадић. Како је најављено, у насловној роли смењиваће се Јадранка Јовановић, Драгана дел Монако и Александра Ангелов, а Брадић верује да ће нова продукција испунити она очекивања која се везују за ово популарно Бизеово дело.

- “Кармен” је представа која има изванредну музичку основу, али и спектакуларност, коју ћемо добити ангажовањем дела ансамбла Балета, коришћењем неких традиционалних борби које се увек везују за “Кармен”, убацивањем елемената фламенко музике... Пошто желим да направимо представу која је ближа нашем времену, радња ће бити измештена у четрдесете године 20. века, што ће омогућити публици да се лакше “укључи” у целу ту причу - открио је Брадић.

Јадранка Јовановић певала је у чак једанаест светских продукција чувене опере - од Токија и Нагоје, преко Рио де Жанеира до прве “Кармен” у Уједињеним Арапским Емиратима, у Абу Дабију. Међутим, и поред толико нових “Кармен” - ово ће јој бити прва премијера у матичном Народном позоришту.

САМО СВОЈА КАДА су Марији Калас понудили да, као Кармен, носи костим другачији од осталих радница у фабрици, она је одбила са речима: “Ако публика, када изађем на сцену, не зна да сам ја Кармен - костим ми ту неће помоћи!” - сећа се Јадранка Јовановић приче која сјајно илуструје суштину овог дела, и саме јунакиње.
- Кармен не може да чини ништа што би било сама форма, без суштине, ма како спектакуларно то редитељски било оденуто - сматра наша оперска првакиња. - Било је фантастичних певачица у тој улози, али памте се само оне које су биле природне, аутентичне, своје. У томе је кључ. Кармен не може да се “намонтира”.

- До сада сам се на овој сцени са својим виђењем “Кармен” уклапала у постојеће оквире и редитељска решења - каже уметница која је у овој роли за партнере имала двојицу, од тројице највећих светских тенора. У Рио де Жанеиру је “њен” Дон Хозе био Пласидо Домиго, док је са Хосеом Карерасом певала у Риму и Милану. Остала је упамћена и као ријечка Кармен која је “летела” у љуљашци и пела се на мрежу, певајући на висини од 15 метара... у виђењу Јагоша Марковића.

Врло је тешко направити добру “Кармен”, која са собом вуче велику фаталност управо због огромних очекивања и велике популарности дела, али са ролом насловне јунакиње увек ваља бити “на опрезу”.

- Имам велико искуство са различитим поставкама Бизеовог дела, и редитељи су се углавном држали конвенционалног приступа - наводи Јадранка. - Чак је и та поставка Јагоша Марковића у Ријеци донекле остала у оквирима традиционалног, али уз врло смеле драматуршке резове и музичко - сценске потезе које сам ја пратила и разумела. То је увек опасно, али себе дефинитивно не убрајам међу конзервативце у класичној музици већ верујем да само у зони ризика и неизвесности ми напредујемо и учимо. Припадам уметницима који иду по најтањој линији иновације. За мене је прихватљиво све оно што успе да ме увери, да ми понуди искрену емоцију у мору свега лажног. А сама Кармен је таква; она је искрена, она је истинита, она је своја.

Редитељ Брадић истиче да је “Кармен” до те мере универзална, да би свако њено свођење на само једно читање умногоме смањило дејство овог дела. Стога наглашава да неће бити никакве насилне актуелизације ни банализације, упркос измештању радње у деликатан историјски тренутак на шпанском тлу. Зато обећава звуке фламенка, “шмек” југа и дионизијску атмосферу.

- “Кармен” радимо јер је то наслов који је потребан репертоару сваке озбиљне куће, посебно Народног позоришта које располаже оваквим ансамблом - каже Брадић, и открива да је гостујућа кореографкиња Емилија Јовановић почела рад на фламенку са играчима, али и са певачима, који ће на премијери наступити под управом маестра Србољуба Динића. Сценографију ради Герослав Зарић, док ће костиме осмислити Бојана Никитовић.