ДА је на усијаном асфалту кад упече звезда ипак пријатније него у аутобусима, ових дана схватили су сви Београђани који користе јавни превоз. Аутобуси у којима раде клима-уређаји су ретки, па путници од раног јутра мокри од зноја стижу на посао.

Лепезе и други реквизити са којима се улази у возила јавног превоза, ових дана не могу да олакшају путовање. На високим температурама, ни отворени прозори, па ни предња врата која возачи понекад држе отворена током вожње, не помажу.

- Сваког јутра путујем са Видиковца и ниједан аутобус у који сам ушла није био расхлађен. Путници јадикују, али узалуд. Возачи кажу да "климе" не раде јер недостају неки делови - прича Ана А.

И заиста, Градско саобраћајно предузеће "Београд" расписало је, крајем маја, јавну набавку за поправку и сервисирање клима-уређаја у 559 возила! Од овог броја, 89 уређаја је у гарантном року и предвиђено је њихово сервисирање у погонима овлашћених сервисера. Поправка расхладних система за осталих 470 возила требало би да се обави у погонима ГСП. Понуде пристигле на овај тендер отворене су, али још није донета одлука који од понуђача ће добити посао и колико ће новца дати на сервисирање уређаја. Уједно, поправка оволиког броја "клима" могла би да потраје читаво лето, а расхладни системи у септембру нису неопходни.

Прочитајте још - У 35 одсто возила ГСП нема климе

На питање упућено ГСП зашто се чекао мај, па тек онда да се распише тендер за поправку клима-уређаја, "Новости" чекују одговор.

Превозници штеде гориво ако не пале расхладне уређаје Фото Н. Фифић

Возила у којима расхладни уређаји раде најчешће припадају приватним превозницима. Ипак, ујутру и по подне вруће је и у њима. Наиме, возачи укључују "климе" тек када им из Секретаријата за јавни превоз стигне порука да то ураде. Наиме, према правилнику Града, расхладни системи у возилима укључују се тек када спољна температура буде виша од 25 степени. Проблем је што некада и та порука стигне када је напољу температура 29 или више степени. На линијама где су поласци ретки, а путника много, тада је немогуће да се у возилу постигне оптимална температура.

Прочитајте још - У возилима ГСП капље из клима

Да превозници често не укључују расхладне уређаје како би смањили утрошак горива, није тајна. Зато је и у возилима који их имају - као у рерни. Инспекција Секретаријата за јавни превоз требало би да контролише рад клима-уређаја и да искључи из саобраћаја свако возило приватних превозника које није расхлађено.

На питања "Новости" како су поступали по притужбама суграђана на топлоту у аутобусима и да ли је неко возило искључено због неисправног расхладног система, такође нисмо добили одговор.

Дисплеј испред возача ГСП Фото Н. Фифић

СТАРА ВОЗИЛА ДОДАТНО ГРЕЈУ

МЕЂУ старим и дотрајалим аутобусима ГСП укључивање расхладних система изазвало би прегревање мотора. Код неких зато и на 30 степени ради грејање. Наиме, док оно ради, издувни систем хлади мотор, па се тако спречава прегревање. Када би се грејање искључило, мотори би прокували, а возила стала.

НАЈТЕЖЕ ВОЗАЧИМА

ПО врућини најтеже је возачима. За воланом, принуђени су да проведу осам сати, некад и дуже. У панталонама, са пешкиром око врата и флашом воде, успевају да прегурају дан. На окретницама, на којима често нема ни тоалета, не могу ни да се умију и освеже. А стручњаци задужени за безбедност саобраћаја упозоравају да умор и врелина највише утичу на концентрацију шофера.