БЕОГРАДСКА гондола почиње да се гради следеће године, за "Новости" каже градоначелник Београда Синиша Мали. Према нацрту републичког буџета за 2018. годину, за овај пројекат издвојено је 360 милиона динара. Истим документом, планира се да 2019. из своје касе Србија издвоји 840 милиона. Град Београд је у обавези да обезбеди око 600 милиона. Ваздушно повезивање Калемегдана и Ушћа коштаће укупно 1,8 милијарди динара.

Према договору, Република ће учествовати са две трећине вредности инвестиције. Куповина капсула и изградња инфраструктуре финансираће се преко Министарства трговине, туризма, телекомуникација, а спроводиће је предузеће "Скијалишта Србије".

- Град ће наредне године у буџету резервисати 600 милиона за овај пројекат. Он је веома важан за развој престонице. Сада смо финансијски стабилни и зато моземо да инвестирамо у овакве ствари. Захваљујем се министру Расиму Љајићу који нас је подржао - рекао је Мали.

Ваздушни трамвај превозиће путнике линијом дугачком тачно километар. На Старом граду, станица ће се налазити у близини пристаништа и "Бетон хале", а на новобеоградској код места где је сада скејт парк.

Интересантно, стартна позиција на Ушћу била би постављена на 75 метара надморске висине. Док би станица код Калемегдана била на висини 106 метара.

Гондола ће превозити 3.000 особа на сат у оба смера брзином од двадесетак километара на час. Време путовања са једне стране реке на другу износило би свега пет минута. Жичара би имала тридесетак кабина. У свакој од њих могло би да седи између 10 и 35 путника. Превоз бицикла и приступ особама са инвалидитетом такође ће бити омогућени.

ЛЕТ ИЗНАД РЕКЕ У Плану детаљне регулације се наводи да би минимална висина доње ивице кабине била 4,5 метара изнад приземних објеката и јавних саобраћајних површина. Чак шест метара од нивоа примарних инфраструктурних водова и 12 метара изнад нивоа реке Саве при највишем водостају. Да би се изградила гондола, било је потребно да се плански уреди 10,7 хектара.

Како наводи градоначелник Мали, гондола је атрактиван вид јавног превоза.

- Утицаће на туризам. Од израде и спровођења овог плана очекују се позитивни ефекти и са саобраћајног аспекта. Унапредиће се безбедност, комфор за пешаке и бициклисте. Смањиће се емисија штетних гасова - закључује први човек престонице.

Подсећамо, идеја о изградњи београдске гондоле датира још од 1922. године. У Архиву је сачуван нацрт "Грађевинско-техничког предузећа Шумадија", које је осмислило повезивање Београда и Земуна жичаром. Истовремено је понуђен још један пројекат, који је предложила загребачка фирма "Чавлина и Сладољев", а његова траса била је земишљена од Калемегдана, преко Великог ратног острва до Земуна. Оба су била прескупа, па се одустало.


"СКИЈАЛИШТА": СВЕ ИДЕ ПО ПЛАНУ

Средства за изградњу гондоле у Београду су издвојена и градња је планирана на траси Нови Београд - Калемегдан, са полазном станицом код ТЦ "Ушће". Овај пројекат ће "Скијалишта Србије" реализовати у сарадњи са градом. Досадашње активности су биле базиране на стварању потребних услова за градњу, а тренутно је у току процес доношења планског документа. Паралелно са тим ради се на припреми и изради документације, а тендер за радове и избор испоручиоца опреме би се могао расписати након стицања свих потребних услова за реализацију пројекта, што очекујемо да ће се реализовати током лета 2018. године - кажу у "Скијалиштима" Србије.