И карта од 12 динара пуни касу

Н. ВУКИЋ

16. 02. 2017. у 14:20

Да ли би и наша престоница могла да има ниже цене јавног превоза, попут појединих градова у региону? Ако ГСП дневно оствари 2,5 милиона путовања, цена вожње може бити нижа седам пута

И карта од 12 динара пуни касу

КАДА би постојала воља код београдских власти као код загребачких, да се смањи цена карте за јавни превоз на свега 12,6 динара по вожњи, наплата би се повећала, а ГСП би остварио оптималну месечну наплату од 950 милиона динара. Ово је, наиме, износ који градске власти одавно сматрају довољним за функционисање превоза у Београду.

У Загребу, чији систем наплате такође познаје временске карте, недавно је уведена получасовна вожња по цени еквивалентној 66 динара, што је отворило простор за подсећање на старе анализе о оправданости београдског ценовника.

Возила јавног превоза у српској престоници дневно остваре око 2,5 милиона путовања, показало је бројање које је спровела Дирекција за јавни превоз пре две године. Према речима директора ГСП Жељка Милковића, лане је месечна наплата карата била око 750 милиона динара. Иако је већа него раније, недовољна је, јер највећем градском превознику, уз субвенције града, недостаје још 200 милиона динара месечно.

Најпростија рачунска радња показује да простора за озбиљно појефтињење има, чак и када би путници плаћали цену седам пута мању од садашњих 89 динара, колико кошта сат и по вожње. Овако, због великог апетита појединаца, наплата стагнира, јер је великој већини путника карта скупа и не плаћају је. Према проценама Секретаријата за јавни превоз, шверцује се више од 40 одсто путника.

Секретар за јавни превоз Угљеша Митровић објашњава да је Београд другачији од Загреба и да су потребе корисника јавног превоза у овим градовима другачије.

- Истраживање које је спроведено приликом бројања путника показало је да је у Београду веома мали број путовања која трају 30 минута, те да је нерентабилно увођење овакве временске карте - каже Митровић. - Тиме ништа не бисмо добили ни ми, ни путници. Зато смо и увели карту која важи 90 минута. У сваком случају, нисам против тога да се уради анализа и да видимо да ли је могуће да се цена коригује.

Митровић додаје да је нереално очекивати промене у наредна два-три месеца, али да би надлежни у граду за сто могли да седну већ на лето и да ураде анализу како би видели какве су могућности за снижење цене карата.

ИСКУСТВА ИЗ КОМШИЛУКА

ПОЈЕДИНАЧНА "бус плус" карта у Београду кошта 89 динара, има ограничење на 90 минута. Од 1. фебруара, у главном граду Хрватске уведена је карта која важи 30 минута и која је јефтинија од оне за 90 минута вожње чак 60 одсто, и за њу треба издвојити око 66 динара, када се хрватска куна конвертује у динаре.

Прва искуства комшија говоре да се број шверцера смањио за 30 одсто откако је уведена јефтинија карта. Слична су и искуства са појефтињењем превоза на линијама ка предграђу Београда, на којима се повећао број путника који плаћају вожњу.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (20)

zaliv.NET

16.02.2017. 16:09

Za nase uslove i plate karta ne bi trebalo da prelazi 20din! Skidaju nam plate i penzije, dizu nam namete, izvrsitelji rade punom paru, ljudi se odlucuju na samoubistva....dokle bre vise?

Vozd

16.02.2017. 16:45

smanjite cenu karte , povećajte kazne , a i penzosi , medju kojima su moji roditelji , mogli bi da plaćaju 400-500 din mesečno a ne godišnje

penz.minus 10%

17.02.2017. 13:50

@Vozd - Penzioneri se najmanje voze i ne treba im mesecna karta.Odu koji put do pijac eili lekara. Ali da bi mogli dati po 1000 umesto 400 godisnje slazem se.

zarije bulatović

16.02.2017. 17:03

Davne 1973, jedna analiza je pokazala da je najjeftinije da gradski prevoz bude besplatan. tročkovi naplate, kancelarije, direktori i službenici, kraljevski procenti ovlašćenima, diskreciona prava direktora da troše i kradu sve to garantuje da nikada neće biti prave računice.jeftinije je iz PDV-a idvojiti novac samo za vozače troškove i neophodnu administraciju, ojačati sektor analize i organizacije.da ne dužim,jedinu štetu će imati lešinari oko GSP-a i zato ovo niko neće razmatrati

ja

16.02.2017. 18:27

Gradski prevoz kao služba od opšteg interesa (poput policije, vatrogasaca itd.) treba da se u potpunosti finansira iz gradskog budžeta, a za putnike da bude besplatan. Ima već gradova u Evropi gde je to tako rešeno, a Beograd bi mogao da bude prvi na ovim prostorima, i da bar u nečemu korisnom da primer drugim gradovima. Smanjile bi se gužve u gradu a otvorila bi se i mogućnost za ubiranje drugih vidova prihoda kojima bi se ovo moglo pokriti.

ja

16.02.2017. 18:35

(nastavak) ...(naplata ulaska automobilom u centar grada, poskupljenje parkiranja u zoniranim podrucjima, gradska taksa na gorivo itd.), dok bi se troškovi znatno smanjili (otpuštanje kontrolora, ukidanje distribucije kartica i ukidanje dopuna). E sad, neko ce reci, ja ne koristim gradski prevoz, necu ni da ga placam preko poreza, ali ne koriste svi (hvala bogu) ni usluge vatrogasaca na primer, pa ih ipak placaju.

Nela

16.02.2017. 19:03

ma da mi iz ,,provincija'' da placamo vama prevoz pa draga Srbijo plati mojem detetu mesecnu kartu za 25 km koja iznosi 10000 dinara od Vrdnika do Novog Sada ili 5000 do 5500 do Vrdnik- Ruma za drugo dete cena karte za 15 km je oko 250 dinara a vama je puno 80 nego ocete 12 dinara.Pa vi beogradjanu necete placati ni tih 12 jet ste takvi ocete sve dzabe.Nije Srbija krug 2 a ni Beograd.Posle se pitamo sto se delimo na provinciju i Beograd.

Beograd je selo

16.02.2017. 21:48

@Nela - Ali ne po vrsti naselja, nego po mentalitetu gradjana. Za SVE se ima para ali za kartu - nema. Krivo im kad dobiju kaznu za neplaćenu kartu, a ovamo otvoreno odbijaju da plate, pa kad si faca i neces da placas, nemoj kukati.Ovaj problem nije od juče, nego ima pola vijeka da se povlači pitanje autobuskih karti, samo se izgovori mijenjaju.

sasa86

16.02.2017. 19:05

za vreme zlog Slobe cena karte u Bg bila 3dinara, sada je "simbolicnih" 89... tako da pretpostavljam da su nam i standard podigli 3000% kao sto su nam digli i cenu karte ili ipak nisu... sad sam se zbunio

Zoran

17.02.2017. 09:14

@sasa86 - U vreme tvog Slobe radilo se za nekoliko maraka.Cekalo se u redovima za osnovne namirnice, a bogami gubile su se i glave u besmislenim ratovima.

Radisa Milic

16.02.2017. 19:29

Ja da platim 89 din. za 4 stanice (oko 10 min.) ne pada mi na pamet. Uvedite 1 din. 1 min. voznje pa ce vam biti bolje. Ovako nema vajde.

Раша

16.02.2017. 20:04

много је градова у којима је јавни превоз ,,бесплатан,, за грађане тог града, лако је видети на интернету, рецимо Талин. У Београду је то немогуће због уговора који је нека претходна власт потписала са Бус Плусом, иначе сви ми који не користимо јавни превоз плаћамо га кроз порез и то на нивоу од преко сто милиона евра годишње за Београд , наиме толике су дотације, да нема непотрбних трошкова, БП, контролори, непотрбне линије... уз још мало могао би да буде ,,бесплатан,,.

seljak

16.02.2017. 20:44

Moja logika je 950 miliona podeljeno na dva miliona Beogradjana je 475 dinara godisnje podeljen na 12 meseci je 40 dinara mesecno. Logicno je da je ovo veliki grad i da svi moraju da se voze manje ili vise .Prema tome ako je pola Beogradjana ugrozeno finansijski onda njima dzabe a onima koji nisu mesecna karta 100 dinara i to je to.Jeftino dostupno i bez trzavica .Posebna usteda je na administraciji ,kontrolorima komunalnoj policiji i td.

Dragan

17.02.2017. 08:21

Resenje je u izmeni softvera za ocitavanje karata. Putniku koji ocita kartu prilikom izlaska iz autobusa sa kartice bi se skinulo onoliko dinara koliko je proteklo izmedju validiranja na ulasku i na izlasku. Za 90 minuta = 90 dinara, za 10 minuta = 10 dinara, itd.

Glas razuma

17.02.2017. 08:30

Necu da dva puta placam isti prevoz! Ili ukidajte karte ili obustavite bilo kakve isplate iz budzeta prevoznicima jer i te isplate ja placam u vidu poreza i doprinosa.