ДОК у градској управи сматрају да су "бусплус" идентификационе картице возача одговарајућа замена за тахографске картице, те да њихов изостанак не угрожева безбедност, у Комитету за безбедност саобраћаја сматрају да то није тачно и да се тиме крше прописи. Градски менаџер Горан Весић чак тврди да је прича о тахографима "мало надувана". - Суштина постојања тахографа су подаци о возачу. Тамо где возачи немају тахографску картицу, а то је иначе њихова обавеза, као што је поседовање саобраћајне дозволе, користе се "бусплус" картице и добијају се апсолутно исти подаци - објашњава Весић. - Поседовање тахографа је обавеза возача, а пошто сви возачи немају довољно новца, нађено је компромисно решење да, док немају тахографске картице, користе "бусплус" картице. Добијају се исти подаци, ништа се не губи и ни на који начин није угрожена безбедност. Дакле, нетачни су написи да је на било који начин угрожена безбедност путника, а пре или касније сви возачи ће имати тахографе.

Међутим, Милан Божовић, из Комитета за безбедност саобраћаја, "бусплус" картицу и тахограф не поистовећује и каже:

- У прописима је дефинисано да у возилу које има дигитални тахограф, возач мора да има и користи тахографску картицу. Немогуће ју је заменити било чиме, па тако ни "бусплус" картицом. Суштина је да се на тај начин контролише време рада возача. Тахографски уређај је унифициран. Постоје стандарди по којима се прави и користи. Употреба тахографских картица за дигиталне тахографе је по међународној директиви прихваћена и мора да се поштује. Нема изузетака!

ШТА КАД СИСТЕМ ПАДНЕ? У прилог томе да "бусплус" идентификационе картице нису адекватна замена за тахографске картице иде и чињеница да овај систем повремено "закаже". Када систем "падне", немогуће је бележити податке о возачу и његовом радном времену. Осим тога, дискутабилна је и контрола ових уређаја, односно "баждарење".

Божовић истиче да возило које има дигитални тахограф не сме да се помери без тахографске картице, те да су казне за возаче, као и за предузећа која не поштују ове прописе, енормне.

Ипак, када смо Градску саобраћајну инспекцију питали да ли контролишу возила јавног градског превоза, колико често то раде, да ли су од увођења законске обавезе да се користе дигитални тахографи и меморијске картице до сада написали, и колико, пријава превозницима или возачима градског превоза због тога што их не користе, одговоре смо добили из Секретаријата за саобраћај.

Они наводе да је Дирекција за јавни превоз прегледала 300 возила градског превоза у септембру ове године и додају да контрола исправности и коришћења тахографа није у њиховој надлежности, већ Управе саобраћајне полиције.

Према подацима МУП-а, Полицијска управа за град Београд периодично контролише поштовање прописа о безбедности саобраћаја и поштовање прописа о радном времену посаде возила у друмском превозу у ГСП "Београд", у свим погонима.

Тако су они у претходном периоду, због непоштовања одредаба Закона о безбедности саобраћаја на путевима, поднели 12 захтева за покретање прекршајног поступка против ГСП "Београд", односно одговорног лица у предузећу и 61 захтев против возача.

КАЗНЕ Непрописно коришћење и злоупотреба тахографа за последицу могу да имају низ прекршаја који су различито кажњиви. Па тако, они који се не придржавају закона, у зависности од тежине преступа, могу да плате и цех од пола милиона динара.

Обавеза уградње дигиталних тахографа важи за сва новопроизведена возила која се први пут региструју у Републици Србији после 1. јула 2011. године. А издавање тахографских картица у Србији почело је 12. јануара 2012.


ОБАВЕЗНО ВОЂЕЊЕ ПУТНОГ НАЛОГА

Вођење путног налога је, такође, обавезно за возила која учествују у јавном линијском превозу путника. Ипак, то не ослобађа одговорности превозника за непоседовање информација које се могу добити на основу тахографских извештаја. Путни налог је документ који прати возило, а не возача. У пракси, ГСП издаје путни налог дневно за једно возило, за све возаче који су у току дана радили на возилу. То значи да Управа саобраћајне полиције, приликом редовне контроле, није у могућности да сазна детаље као што су коришћење прописане паузе на терминусу, колики је недељни и месечни фонд часова вожње конкретног возача и поштовање прописаног одмора.

Тахографски запис није могуће изменити и он бележи све појединости и детаље, који се не могу оспорити нити изменити.