Београдске приче: Како је могла да изгледа прва београдска жичара

Зоран Николић

10. 01. 2014. у 11:05

У Историјском архиву Београда чува се и нацрт идеје ваздушног трамваја - повезивања Београда и Земуна жичаром која би возила преко територије Новог Београда

ПРЕГРШТ оригиналних идеја красило је међуратни Београд, који је после Првог светског рата почео да се опоравља и да се шири. Надолазећа технологија изнедрила је многе идеје, од којих на једну наилазимо у Историјском архиву Београда.

У овој институцији сачувани су многи нацрти и планови оригиналних зграда, саобраћајних решења и других идеја које су водиле ка стварању модерног града, али због неких разлога нису остварени.

Једна од идеја је такозвани ваздушни трамвај, претеча жичаре која је осмишљена још 1922. године. У Архиву је сачуван нацрт „Грађевинско-техничког предузећа Шумадија“ које је осмислило повезивање Београда и Земуна жичаром која би возила преко територије Новог Београда. „Ваздушни трамвај“ требало је да вози од десне савске обале преко Саве, коју би прешао у близини данашњег Музеја савремене уметности и уз обалу би наставио даље ка Земуну.

Интересантно, истовремено је понуђен још један пројекат, који је предложила загребачка фирма „Чавлина и Сладољев“, а његова траса била је земишљена од Калемегдана, преко Великог ратног острва до Земуна.

Иако је овај вид транспорта деловао веома атрактивно, требало је да буде релативно брз и остављао је утисак како је Београд технолошки равноправан са другим европским престоницама, ондашње градске власти су се ипак одлучиле за трамваје и аутобусе, као најсигурнији вид превоза путника.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (6)

Panta

10.01.2014. 12:57

Beograd ima najpovoljniji geografski i lokacijski položaj od svih glavnih gradova u Evropi, a verovatno i u svetu. Naš problem je što bežimo od obala, od ušća dve velike reke i taj deo grada je najzapušteniji. Ima puno lepih ideja da se to popravi, kao što je i ova ideja - da grad bude lepši, funkcionalniji i nama i turistima. Uz ovo i pitanje gradskim vlastima: zašto ne čuvamo vodu za piće već sa njom peremo ulice? Ako možemo da se kupamo u Savi i Dunavu, mogli bi i ulice da peremo... Zar ne?

@Panta

10.01.2014. 14:35

@Panta - "najpovoljniji geografski i lokacijski položaj od svih glavnih gradova u Evropi, a verovatno i u svetu". E jesi se i ti naputovao i sveta video!

Verifikator

10.01.2014. 15:25

@Panta - A jesi li ti ucestvovao u Kosovskom boju? Ili informacije o njemu imas "iz druge ruke"?

Panta

10.01.2014. 15:56

@Panta - To što ne voliš svoj grad to je tvoj problem. A ako te baš interesuje, putovao sam u Rusiju, Ukrajinu, Madjarsku, Bugarsku, sve zemlje na Balkanu, Nemačku i Iran (Teheran i Isfahan). Što se tiče zemalja u kojima nisam bio u većini imam prijatelja i poznanika, a trudim se da što više saznam o drugim državama i narodima. To što ti bode oči, o lokacijskom položaju Beograda nije samo moje mišljenje. Rekao bih da smo slepi kod očiju i to ie generalno naš problem. Zato smo tu gde jesmo.

Dan

10.01.2014. 18:22

@Panta - Delimično se slažem, ali najbolju geostratešku lokaciju u svetu ima Carigrad, današnji Istanbul. Nije bez razloga prestonica Rimskog carstva premeštena iz Rima upravo tamo. Inače sam, pored ova dva grada, obišao još dosta prestonica.