FELJTON - PEĆKA PATRIJARŠIJA U HABZBURŠKOM CARSTVU: Patrijarh je u Baranji vratio pounijaćene i pokatoličene Srbe u pravoslavlje

Pišu: Goran Vasin i Nenad Ninković

27. 09. 2023. u 18:00

PATRIJARH Arsenije III je shvatao svu ozbiljnost situacije u kojoj se srpska crkva našla. Njegovi vernici su u Habzburškoj monarhiji bili rasuti od Jadrana do Erdelja, od Ostrogona, Komorana i Sentandreje do Srema, od Velikog Varada i Jegre, do Pomorišja.

ФЕЉТОН - ПЕЋКА ПАТРИЈАРШИЈА У  ХАБЗБУРШКОМ  ЦАРСТВУ: Патријарх је у Барањи вратио поунијаћене и покатоличене Србе у православље

Druga Privilegija cara Leopolda I izdata 20.avgusta 1691. Foto Iz knjige "Istorija Karlovačke mitropolije"

Teren na kojem su živeli nije bio povezan i bilo je delova u kojima su bili većina (Srem, Slavonija, Bačka) ili su živeli u enklavama (oko Budima, Pešte i Sentandreje, u „Srpskoj zemlji“ tj. između Balatona, Drave i Dunava) okruženi drugim hrišćanskim vernicima. Jedino rešenje da se u takvim okolnostima smanje verski pritisci bila je nova organizacija eparhijske i parohijske mreže. Patrijarh je na tome radio od početka 1691. Tada je došao u Baranju i vratio pounijaćene i pokatoličene Srbe u pravoslavlje. Da bi to stanje bilo očuvano izabrao je jednog od svojih pridvornih monaha, egzarha Jefrema Jankovića Tetovca i posvetio ga 1691. za episkopa „Sigetskog, Kanjiže, Pečuja i drugo?

Pred novim episkopom je bio težak zadatak, jer je pečujski biskup u isto vreme bio i veliki župan Baranjske županije. Zajedno sa Pečujskim magistratom je donosio propise protiv Srba. Jedan od njih je naređivao da na teritoriji grada ne mogu živeti pravoslavci i na Uskrs 1692. im je dat rok od dva meseca za pristupanje katoličkoj crkvi ili iseljavanje. Ovu odluku su potvrdili kardinal Leopold Kolonič (14. maja 1692) i car Leopold I (16. avgusta 1693), posle čega su mnogi Srbi otišli iz Pečuja u okolna baranjska sela, dok ih je samo deo ostao u gradu. U Pečuj je 1693. ponovo došao patrijarh. Da bi očuvao pravoslavnu zajednicu 1694. je vladici Jefremu dao titulu mitropolita.

ZBOG sličnih pritisaka patrijarh je 1692. i 1693. odlazio i slao egzarhe u Hrvatsku i Slavoniju, gde je u jesen 1692. izvršio delimičnu kanonsku vizitaciju. Ni tada, ni kasnije se nije mešao u jurisdikciju marčanskog unijatskog vladike Isaije Popovića, nego mu je poručivao da ostane sluga zagrebačkog biskupa, a njega prizna za svog prvojerarha, kako su pre 1671. radile marčanske pravoslavne vladike. Već sledeće godine (1693) problemi su se pojavili ponovo u Sremu gde je nekadašnji vikar beogradskog mitropolita Petronije Ljubibratić prihvatio uniju. Patrijarh je tada ovde uputio najvatrenijeg borca za očuvanje pravoslavne vere - mitropolita Stefana Metohijca. On je uspeo da nagovori Ljubibratića da se povuče iz Hopova u Osijek, odakle se njegov uticaj nije osetio. Verskih pritisaka je bilo i po drugim oblastima, posebno u Jegri i Debrecinu gde su srpske kuće i posedi oduzimani, a pravoslavci prisiljavani na uniju.

Kako je postalo jasno da ono što je za patrijarha i glavare imalo karakter privremenog vremenom prerasta u stalno, Arsenije III se posvetio uređenju dela Pećke patrijaršije koji je bio u Habzburškoj monarhiji. Počeo je to još 1691. hirotonijom Jefrema Jankovića Tetovca, a nastavio je u vreme kada je pokušao da se izbori za srpsku političku teritoriju u Habzburškoj monarhiji. Zbog pomenute naplate poreza generalni ratni komesar grof Donat Hajzler je predložio 1693. da se izvrši razdvajanje Srba na vojne i civilne podanike, jer bi ovi drugi trebalo da plaćaju poreze. Vojnici bi po razdvajanju bili stavljeni pod nemačke komandante, a poresko stanovništvo preseljeno na opustošenu teritoriju Kumanskog polja (Kitad), između Dunava i Tise. Dvor je, uz ogradu da se sve mora raditi oprezno, prihvatio predlog i krajem 1693. podvojvoda Jovan Monasterlija je potčinjen komandi generala Gvidobalda fon Štaremberga. Patrijarh i grof Đorđe Branković su tada videli priliku da Srbi za sebe traže posebnu teritoriju.

Druga Privilegija cara Leopolda I izdata 20.avgusta 1691. Foto Iz knjige "Istorija Karlovačke mitropolije"

NA PROSTORU Male Vlaške (današnja Slavonija i Srem) Srbi su u velikom broju živeli još pod Osmanlijama. Njihovo jačanje na ovom prostoru moglo je biti problematično za dvor, jer se ova teritorija naslanjala na Baranju, Bačku i Srem gde je takođe bilo puno Srba. Dvor je smatrao da je bolje da se naseljavaju u Kumansko polje, videvši mogućnost da se tako srpska etnija dodatno razbije, zbog čega je Dvorski ratni savet (20. marta 1694) pozvao u Beč patrijarha i podvojvodu. Arsenije III je bio vrlo zadovoljan audijencijom. Njemu i podvojvodi je ponuđeno Kumansko polje, ali kada su oni predlog odbili Dvorski ratni savet je napravio kompromisni predlog. Srbima je trebalo za naseljavanje dodeliti Slavoniju i Srem, kao jednu oblast, i Đulinsko polje (područje južno od grada Đule), aradski, jenopoljski i halmađski distrikt, između Moriša i Križa (Kereša), kao drugu.

Car je na kraju presudio i odredio za naseljavanje Slavoniju i Kumansko polje, što je dva puta saopšteno patrijarhu, 11. i 31. maja 1694.godine.

O preseljenju Srba u ove oblasti posle žetve 1694. trebalo je da se pobrinu lokalni komandanti, a pre svih grof Hajzler i patrijarh. Obećano je da Srbi ovde neće biti potčinjeni županijama i vlastelinima, nego samo vladaru. Iza svega se krila namera Dvora da stvori nove delove Vojne granice i da ih nasele Srbima. Grofu Hajzleru je naređeno (27. aprila 1695) da uredi najbolje što zna oblasti Kumanskog polja i Slavonije kako bi ovde bili preseljeni Srbi i privremeno oslobođeni svih poreza. Zamišljeno preseljavanje nije moglo da se obavi u skladu sa predlogom, tako da je razdvajanje militarizovanog i civilnog stanovništva u narednom periodu poprimilo drugačiji oblik. Na razdvajanju stanovništva u Slavoniji, Sremu i Bačkoj su pored grofa Hajzlera angažovani generali grof Gvidobald Štarenberg i grof Leopold Šlik.

TREBALO  je organizovati narodnu miliciju i smestiti je u posebna naselja, dok bi ostali Srbi ostali komorski podanici. Ovom poslu se ozbiljnije moglo pristupiti tek po prestanku ratnih dejstava. Car je 7. decembra 1697. uređenje prepustio Karafinoj komisiji, a Dvorski ratni savet (27. juna 1698) precizirao da će Srbi biti naseljeni u isturene položaje na granici sa Osmanskim carstvom i neće plaćati poreze, dok će oni u civilnom statusu biti tretirani kao i drugi civili.

Posle Sabora u Baji, kada je definitivno zauzet stav da se radi na srpskoj teritoriji, odnosno da se Srbi trajno nasele u Habzburškoj monarhiji, patrijarh je ozbiljnije prionuo na uspostavljanje nove eparhijske mreže. Predlog eparhija i episkopa poslao je caru, a odgovor je dobio u vidu Treće privilegije 4. marta 1695. kojom su potvrđene prve dve i naređeno:

- da Srbi ne plaćaju desetak katoličkoj crkvi.

Organizovana je Srpska crkva čiji su episkopi raspoređeni na sledeći način:

1.Isaija Đaković za temišvarskog i jenopoljskog episkopa,

2.Stefan Metohijac za karlštatskog i zrinopoljskog,
3. Jeftimije Drobnjak za segedinskog (bačkog),
4. Jeftimije Popović za budimskog i stolnobeogradskog,
5. Jefrem Janković Tetovac za mohačkog i sigetskog,
6. Spiridon Stubica za vršačkog i
7. Jefrem Banjanin za (veliko)varadskog i jegarskog.

POSEBNA TERITORIJA

KADA su patrijarh Arsenije III i grof Đorđe Branković shvatili da će boravak Srba na prostoru preko Save i Dunava postati stalan, odlučili su da od cara zatraže posebnu teritoriju. Imali su u vidu  Malu Vlaškua, odnosno u širem smislu današnju Slavonija i Srem. Zbog toga je januara 1694. održan Bajski sabor na kojem je glavna odluka bio zahtev za ovom teritorijom. Na njoj bi bili naseljeni Srbi pod upravom patrijarha, podvojvode i drugih domaćih starešina, pod vlašću samog cara, bez uticaja županija i feudalaca.

SUTRA: KATOLIČKI PRELATI NASILNO UNIJATE SRBE

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

ODBIO JE NAS! IGRA ZA NJIH! Hrvate baš pogodio spisak Srbije za EURO 2024, jedan igrač im je trn u oku